Media audit

AMA, ako súčasť EACA, podporuje aplikáciu pravidiel a postupov pre mediálny audit, ktoré vznikli v spolupráci so všetkými šiestimi globálnymi sieťami mediálnych agentúr – GroupM, Omnicom Media Group, Publicis, IPG Mediabrands, Dentsu a Havas.

Tento prehľadný súbor odporúčaní, ktorý bol odkonzultovaný s 8 mediálnymi audítormi a konzultantami, poskytuje jasný rámec najlepších postupov pre zadávateľov aj agentúry, aby mohli s dôverou pristupovať k mediálnym auditom realizovaným tretími stranami.

1. Konzistentné a preukázané schopnosti

  • Mediálni audítori by mali zadávateľom auditu jasne preukázať, že ich spoločnosť a príslušní zamestnanci majú dostatočné skúsenosti a odborné znalosti nielen na pochopenie komplexného ekosystému nákupu médií, ale aj na poskytnutie dôveryhodného a relevantného hodnotenia výkonnosti agentúry.
  • V prípade mediálneho auditu realizovaného paralelne na viacerých trhoch by mali byť mediálni audítori pripravení preukázať dostatočné geografické pokrytie.
  • Pomôžu referencie agentúr/klientov, zoznam klientov (ak to umožňuje mlčanlivosť), detaily o zamestnancoch podľa krajín a/alebo informácie o spolupráci s lokálnymi externými partnermi.

2. Granacia dôvernosti

  • Musia existovať prísne procesy na ochranu citlivých údajov poskytnutých agentúrami.
  • Vyžaduje sa NDA (dohoda o mlčanlivosti) medzi audítorom a agentúrou.
  • NDA musí pokrývať všetky technologické platformy a tretie strany, ktoré audítor zapája.
  • V prípade zapojenia pridružených spoločností musia byť tiež kryté NDA.
  • Údaje poskytnuté audítorovi (napr. ceny, stratégie, zmluvy) môžu byť použité výlučne na účely auditu.
  • Výsledky auditu smú byť zdieľané len s klientom a agentúrou.

3. Konflikt záujmov

  • Niektoré audítorské spoločnosti ponúkajú aj služby konkurujúce agentúram. Všetky takéto potenciálne konflikty záujmov by mali byť ešte pred začatím auditu transparentne odkomunikované klientovi aj agentúre.
  • Odporúča sa, aby odmena audítora nebola naviazaná na výsledky realizovaného auditu.
  • V prípade, že audítor poskytuje konkurenčné služby, musí zabezpečiť fyzickú, personálnu, procesnú aj technologickú separáciu dát medzi jednotlivými divíziami firmy, ktoré poskytujú takéto konkurenčné služby.

4. Rešpektovanie zmluvných záväzkov agentúr s mediálnymi a technologickými partnermi

  • Agentúry využívajú licencované dáta (napr. z výskumných systémov), ktoré sú chránené autorským právom.
  • Audítori a klienti musia rešpektovať obmedzenia z týchto licencií.
  • Audítori by mali mať vlastnú licenciu na prístup k relevantným trhovým dátam a SW nástrojom.

5. Zosúladenie časového harmonogramu a rozsahu auditu

  • Audítori by mali dohodnúť s agentúrami časový plán a rozsah ešte pred začiatkom auditu.
  • Harmonogram by mal rátať s časom potrebným na finalizáciu a podpis NDA.
  • Termíny by mali byť férové, primerané a flexibilné s ohľadom na možné dodatočné požiadavky zo strany audítora, zmenu vzorových tabuliek alebo nečakané prekážky mimo kontroly agentúry alebo audítora.

6. Transparentnosť výpočtov audítora a férovosť pri porovnávaní údajov

  • Audítori by mali transparentne zverejniť metodológiu použitú na výpočty a analýzy.
  • Všetky porovnania musia zohľadňovať trhový kontext, sezónnosť, kvalitu a cielenie.
  • Údaje by mali byť porovnávané iba s relevantnými a porovnateľnými zdrojmi.

7. Transparentnosť voči zadávateľom a agentúram ohľadom zloženia benchmarkov

  • Audítori by mali poskytnúť detailné informácie o tom, aká je skladba porovnávacej vzorky (počet kampaní, geografia, typy médií, kvalita, atď.).
  • Takáto vzorka by mala byť dostatočne robustná a reprezntatívna s cieľom poskytnúť zadávateľovi auditu čo najviac relevantné výsledky.
  • Transparentná a otvorená diskusia o zložení benchmarkov napomáha objektivte celého procesu a dôveryhodnosti jeho výsledkov.

8. Férový výberový proces s jasnými, relevantnými a transparentnými šablónami

  • Počas výberových konaní platia rovnaké princípy ako pri audite – dôvernosť, zmluvné záväzky, férové termíny.
  • Požiadavky na dáta by mali byť primerané a pokryté NDA.
  • Audítori by mali dodať agentúram dostatok informácií a šablón na vypracovanie ponúk.
  • Porovnávanie cien by malo zohľadniť trhové špecifiká (napr. sezónnosť, kvalita, mix médií).
  • Ak sa používajú proprietárne platformy na nahrávanie dát, agentúram musia byť jasné poskytnuté pokyny alebo školenie.
  • Agentúry by mali môcť odovzdať dáta vo svojich bežných formátoch.
  • Metodika vyhodnocovania by mala byť transparentne vysvetlená už v rámci zaslaného RFP.


Celý dokument Global Third-Party Media Consultancy & Auditing Guidelines si môžete prečítať tu: https://eaca.eu/wp-content/uploads/2025/04/Media-Auditing-guidelines-EACA-2025.pdf.pdf

# Let's Get In Touch

Contact us

Our social media
Stay connected

Association of media agencies
Base4work Jurkovičova Tepláreň,
Bottova 6067/1, 811 09 Bratislava – Staré Mesto