Možnosti CTV reklamy na Slovensku: Prehľad a hodnotenie dostupných riešení.


Článok z dielne GroupM, odhaľuje, že Connected TV (CTV) reklama sa stáva jedným z najdynamickejšie rastúcich formátov digitálnej reklamy. Vďaka pozvoľnému rastu zásahu si CTV postupne nachádza svoje miesto v mediaplánoch inzerentov už aj na Slovensku. Text prináša prehľad možností CTV reklamy na Slovensku, prečo ju plánovať, hodnotenia dostupných publisherov a odporúčaní pre efektívne využitie CTV…


Autor: Peter Martiňák, Planning Specialist Sr., GroupM Slovakia

Čo je CTV a počuli ste už o OTT? 

CTV (Connected TV) označuje zariadenia, ktoré umožňujú sledovanie digitálneho obsahu prostredníctvom internetu na veľkej obrazovke, ako sú smart televízory, streamovacie boxy alebo herné konzoly. Reklama na CTV sa zobrazuje priamo na týchto TV zariadeniach vo forme videa (prerollov, midrollov) alebo natívnych formátov (video a display) priamo v operačných systémoch TV zariadení. CTV je teda podmnožinou OTT. 

OTT (Over-the-Top) je širší pojem, ktorý zahŕňa distribúciu video obsahu cez internet bez potreby tradičných káblových alebo satelitných poskytovateľov. Príkladmi OTT platforiem sú Netflix, SkyShowTime, YouTube či lokálne služby ako JOJ Play a Voyo. OTT reklama môže byť zobrazená nielen na CTV zariadeniach (v aplikáciach), ale aj na mobiloch, tabletoch a počítačoch. Nejde teda čisto o veľké obrazovky TV zariadení. 

Prečo rozmýšľať nad CTV v mediálnej stratégii? 

Štúdia od Lumen a Amplified Intelligence zistila, že nie všetky impresie sú rovnaké. Niektoré reklamné prostredia získavajú viac pozornosti než iné. 30-sekundové TV reklamy dosiahli najlepšie hodnotenie. Druhé miesto obsadili 15/20-sekundové nepreskočiteľné Youtube reklamy, ktoré na Slovensku mali v priemere až 43% impresií na TV obrazovkách. To podporuje aj význam CTV reklamy.  

Aktuálnejšia štúdia od TVision a Double Verify z Q1 2024 porovnala Ad Attention v CTV inventory, Premium CTV inventory (aplikácie, ktoré ponúkajú model predplatného podporovaný reklamami aj bez reklám) a na lineárnej TV v USA. Zistili, že rozdiel medzi CTV a klasickou TV je minimálny, konkrétne 51,5% oproti 54,5%. Premium CTV s 56,1% už dokonca lineárnu TV prekonáva. Navyše kvalita CTV medziročne rástla a to je ďalší argument v prospech CTV plánovania. 

A ako to vidí náš Content Lead, ex Head of Strategy? 

„CTV reklama poskytuje dodatočný dosah na ľudí, ktorých lineárna TV nezasiahne, pričom si zachováva audiovizuálnu kvalitu veľkej TV obrazovky. Navyše, online aspekt CTV reklamy umožňuje personalizované addressable kampane, čo klasická lineárna TV reklama nedokáže“ hovorí Branislav Marko. 

Ako hodnotíme dodávateľov CTV reklamy na Slovensku? 

Na základe analýzy dostupných riešení (Apríl 2025) sme zhodnotili najvýznamnejších dodávateľov CTV reklamy na slovenskom trhu. Pri hodnotení sme brali do úvahy faktory ako odhadovaný zásah, kvalitu inventory (či ide o čisté CTV inventory alebo miešané napr. s outstreamom), modely nákupu, minimálne rozpočtové požiadavky a ďalšie detaily. 

Google Ads (YouTube) 

YouTube ponúka rôzne formáty reklamy (Bumper, skippable instream, non-skippable instream), ktoré vedia byť zobrazované aj na TV screenoch. Avšak, YouTube inventory nie je výhradne CTV, čo znamená, že veľká časť impresií pochádza z mobilných a desktopových zariadení, záleží od optimalizácie kampane. Cieliť čisto na TV zariadenia možné je, zvyšuje to však cenu a znižuje zásah. Napriek tomu má YouTube jeden z najvyšších digitálnych zásahov na TV na trhu (odhadom 560k mesačne). 

Výhody: Veľký dosah, flexibilita formátov, výhodné CPM
Nevýhody: Obmedzenie len na Youtube Inventory (zatiaľ), neumožnuje nákup na 100% dopozerané views 

GroupM Nexus Media Solutions 

GroupM NMS ponúka integrované riešenie, ktoré kombinuje YouTube s ďalšími CTV video inventory (SkyShowTime, Sweet.tv, JoJ, Rakuten, Xiaomi TV+ a ďalšie). Ide o jediné riešenie na trhu, ktoré umožňuje nákup na základe Cost Per Completed View (CPCV), kedy platíte len za 100% dopozerané zhliadnutia video reklamy, aj keď impresií získate oveľa viac. Vďaka kontrole nad celou množinou CTV inventory zasahujete užívateľov efektívne, s kontrolovanou frekvenciou a nedochádza k zbytočnému opakovanému zásahu toho istého diváka. Kampaň môže teoreticky zasiahnúť až 700k ľudí mesačne, pričom inventory je výhradne CTV video, bez kombinácie s outstreamom či display formátmi. 

Výhody: Integrované riešenie, CPCV model nákupu, vysoký zásah
Nevýhody: o niečo vyššie CPM ako čistý YT 

Teads 

Teads ponúka rôzne CTV inventory ako LG, VIDAA OS, Whale OS (Philips TV). Hoci Teads dokáže ísť CTV-only, odporúča omni-channel (alebo skôr omni-device) riešenia s outstream formátmi mimo TV zariadení, niekedy kombinované aj s display formátmi. Dôvod je jednoduchý, potrebujú zvyšovať zásah pretože s čistým CTV zásahom sa dostavajú len na cca 20-130k ľudí mesačne, záleží od inventory. Omni-device riešenie je v poriadku, ale tu hodnotíme dodávateľov primárne z pohľadu CTV zásahu. Nevýhodou sú aj minimálne požiadavky na investície pohybujúce sa od 2 500 Eur. 

Výhody: Široká škála zariadení, flexibilné možnosti
Nevýhody: Miešanie CTV inventory s outstream reklamou, minimálne rozpočty

Madhouse 

Madhouse sa z pohľadu CTV špecializuje na Samsung TV a SkyShowTime. Samsung TV má na papieri slušný teoretický „zásah“ cca 600k TV zariadení, ale keďže ide o natívne reklamy priamo v  Samsung TV OS, tak sa profilujú ako luxusný priestor a striktne si vyberajú brandy, ktoré tam pustia. Väčšina FMCG značiek sa tam nedostane, uprednostňujú automobilky, banky a luxusné produkty. Navyše minimálny potrebný rozpočet tomu adekvátne prispôsobili – bez investície 15k eur mesačne sa tam nedostanete. 

Zásah reklamy na SkyShowTime je na Slovensku v nízkych 10-kách tisíc a vzhľadom na počty predplatiteľov sa to v blízkej budúcnosti meniť nebude. Byť čisto na SkyShowTime je viac o prestíži ako efektivite. 

Výhody: Prémiový priestor
Nevýhody: Vysoké ceny a rozpočtové požiadavky

JOJ a Markíza HBBTV 

Lokálne televízne platformy ako JOJ Play a Markíza HBBTV ponúkajú CTV-only inventory s dosahom, ktorý odhadujeme na 150k – 250k ľudí. CPM je vyššie a inventory je náchylné na vypredanosť, keďže nákup môže byť viazaný k nákupu reklamy v  lineárnej TV.  

Výhody: Čisté CTV inventory
Nevýhody: Relatívne vysoké CPM, náchylnosť na vypredanosť 

AdForm 

AdForm je technologické riešenie, ktoré umožňuje programatický nákup CTV reklamy na viacerých platformách (tivio, Prima+, SkyShowTime, Rakuten, JOJ Play a pod). Inventory môže byť aj video-only, avšak závisí od vyjednávania s poskytovateľmi. Ceny závisia od dohodnutých investícií. Najväčšou nevýhodou je nemožnosť nakúpiť Youtube Inventory, ktoré je stále viazané len na Google produkty (zatiaľ). 

Výhody: Flexibilita, programatický nákup
Nevýhody: Bez garancií, závislosť od dohôd s partnermi. Bez YT inventory

Aké sú odporúčania pre efektívnu CTV video reklamu? 

  1. Preferujte integrované riešenia: Riešenia ako GroupM NMS alebo AdForm kombinujú viaceré CTV video inventory a efektívne manažujú frekvenciu nad celou CTV kampaňou, čím redukujú duplicitný zásah.  
  2. Vyhnite sa miešaným inventory: Platformy, ktoré kombinujú CTV inventory s outstream formátmi či displayom využijú výhody veľkej TV obrazovky iba čiastočne. 
  3. Plaťte za doručenie celej reklamy: Preferujte nákup na 100% dopozerané zhliadnutia. 
  4. Optimalizujte rozpočet: Pre menšie kampane sú vhodné riešenia bez nutnosti minimálnych rozpočtov, ako Google Ads (YouTube) či GroupM NMS. 

Aká je budúcnosť CTV video reklamy na Slovensku? 

Očakáva sa príchod reklám na streamingové služby, ako Netflix či Max (HBO), aj na Slovensko. EU tlačí na YouTube, aby otvoril svoj priestor mimo Google Ads a DV360 aj tretím stranám. Možnosti zásahu ľudí, ktorých je ťažké osloviť v lineárnej TV, sa opäť rozšíria. Ste na to pripravení? 


Zdroje: NeuronLumen research | Interné údaje GroupM NMS Slovakia za posledných 10 mesiacov od 6/24 do 3/25 na vzorke viacerých stoviek miliónov impresií | Tvisioninights


Addressable Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Android Attention Connected TV CPM CTA CTV DCO digital DOOH DV360 EACA Facebook Global spend Google Google Ads Google Analytics GroupM JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Pause Ads Personalizácia PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO Smartfón social media Sociálne médiá Super Bowl SWOT Temu Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith

Social media novinky, edícia 5/2025


V najnovšej edícii Social Media noviniek z dielne Zenith Slovakia sa dozviete o novinkách z platforiem TikTok, Meta a YouTube, ktoré môžu ovplyvniť vaše mediálne plánovanie. Zmeny v nákupných formátoch, lead kampaniach či automatizácii reklám prinášajú nové možnosti pre efektívnejšiu komunikáciu.


Autor: Silvia Benčičová, Digital Consultant, Zenith Slovakia

Instagram

Na začiatku roka veľa ohlasov vyvolala najmä zmena pomeru fotiek v gride na Instagrame. Platforma zmenila pomer obrázkov na 3:4 (zo štvorca) a mnohým tvorcom takto nečakanou zmenou spôsobila vrásky a používateľom úsmev na tvári.

Ďalej sa poďme pozrieť na témy, ktoré majú vplyv z pohľadu mediálneho plánovania a optimalizácie reklám.

TikTok

TikTok rozšíril in-stream shopping ponuku na 3 nové veľké európske trhy – Francúzsko, Nemecko a Taliansko, čím značkám otvára priamy predajný kanál vo feedoch a livestreamoch. Zatiaľ nie je jasné, či sa TikTok Shopping má stať ústredným bodom zážitku na tejto sieti, ale čo je jasné je, že v Číne generuje väčšinu príjmov platformy práve Shopping. Vidím príležitosť, ktorú TikTok sleduje. Presadzuje nákupné možnosti v krajinách EÚ s nádejou, že sa uchytí aj na týchto trhoch.

Od apríla 2025 je možné pri platenej podpore organických postov na TikToku vybrať súčasne viac kreatív, pričom rozpočet sa rovnomerne rozdelí medzi všetky zvolené videá či fotky. To umožňuje porovnávať ich výkonnosť a vyberať najefektívnejšie formáty 👌

Meta (Facebook, Instagram, Threads)

Pri lead kampaniach, teda tých, ktoré sú zamerané na zber leadov (kontaktných údajov) pridala Meta novú možnosť doručovať vyzbierané leady priamo na email inzerenta, namiesto štandardného CRM exportu alebo google drive spreadsheetu. Novou možnosťou pri tomto type kampane je aj to, že keď niekto vyplní váš formulár a prihlási sa do chatu, ihneď po odoslaní formulára sa spustí konverzácia v službe Messenger. Používateľom sa na stránke s poďakovaním zobrazí aj možnosť „Zobraziť v Messengeri“, aby mohli prejsť do vlákna konverzácie v Messengeri. Môžeme sa tešiť na rýchlejšie reakcie na potenciálnych zákazníkov 🔥

Meta oznámila aj novú aktualizáciu pre AI-based kampane Advantage+, napríklad nové zjednodušené nastavenie Advantage+ Shopping kampaní, ktoré sa zároveň premenovali na Advantage+ Sales kampane. Leadové kampane tiež dostanú AI update vo forme nových Advantage+ Leads kampaní.

YouTube

YouTube pridal možnosť pre lifestreamerov „zobrať si prestávku“ počas streamingu, ktorá môže trvať 1-5 minút. Vytvára sa tak priestor na ďalšiu monetizáciu kanála pre tvorcov obsahu, keďže počas tejto prestávky sa samozrejme môžu zobrazovať midroll reklamy.

Ďalšia novinka sa týka tiež midroll reklamy,  a automatizácie. YouTube sa snaží, aby reklamy počas sledovania obsahu boli menej rušivé a tým sa zvýšila dopozerateľnosť reklám. Umožňuje teraz tvorcom obsahu zapnúť si automatizáciu na svojich videách, kedy sám systém detekuje tzv. prirodzené prestávky (pauzy, zmeny prostredia) a už by sa nemalo stávať, že sa vám spustí reklama uprostred vety vášho obľúbeného YouTubera (ak si on sám túto funkciu zapne ☺).

Zaujímavosť na záver:

Meta už globálne (aj u nás) v reklamných účtov sprístupnila možnosť umiestniť reklamu na Threads.

Vidíme sa pri ďalších sociálnych novinkách!

Zdroje:

https://socialbee.com/blog/social-media-news/

https://content-na1.emarketer.com/threads-expands-ads-global-market-gains-ground-on-x


Addressable Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Android Attention Connected TV CPM CTA CTV DCO digital DOOH DV360 EACA Facebook Global spend Google Google Ads Google Analytics GroupM JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Pause Ads Personalizácia PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO Smartfón social media Sociálne médiá Super Bowl SWOT Temu Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith

AMA rozhovor: Aktuálny pohľad COMvergence na slovenský trh mediálnych agentúr.


AMA od minulého roka úzko spolupracuje so spoločnosťou COMvergence, a to aj pri tvorbe lokálneho rebríčka AMA agentúr. Zaujíma vás, ako sa vyvíja slovenský trh mediálnych agentúr v porovnaní s regiónom CEE. Alebo aké trendy budú v najbližších rokoch ovplyvňovať fungovanie agentúr a spoluprácu s klientmi. Odpovede na tieto aj ďalšie otázky prináša exkluzívny rozhovor s Ralucou Dumitrescu, regionálnou riaditeľkou COMvergence pre strednú a východnú Európu.

Rozhovor vám prinášame v pôvodnom znení.


Autor: Richard Kopuník, AMA

COMvergence recently published its New Business Report for 2024. What are the key insights from the Slovak media agency market?

Raluca Dumitrescu: In our latest report for 2024 one interesting highlight is that more local advertisers were on the move compared with the previous year. In 2023 only 29% of media spend reviewed was related to local pitches, whilst in 2024 the local media spend reviewed weighted 47% among total new business moves. This demonstrates a robust domestic client engagement along with Slovakia’s integrated role within larger multinational media strategies.

What would be a forecast for 2025 in terms of media reviews?

Raluca Dumitrescu: COMvergence predicts that 48 budgets have a high probability of being put out to tender in 2025/2026 (and by “high” we define media spends that have not being reviewed in the past  four to seven years). This corresponds to a total budget of 155 M$ – 19% of the total market studied by COMvergence, which can be translated as a sign of an overall strong collaboration and long term partnerships between the media agencies and their clients.  

How does Slovakia compare to other CEE markets according to your latest data?

Raluca Dumitrescu: According to the COMvergence  Billings & Market Share reports from previous years, Slovakia stands out as being the second most dynamic country in the central European region in terms of market growth. In 2023, after the Polish market saw a 22% increase, Slovakia took the second place in the region with a 13,9% growth – which is a steady market increase, something  that we have  also seen  in 2022: 9,8% and 2021: 11,1%). For the next Billings & Market Share report for 2024 (scheduled to be published in June) we anticipate percentages that will fit this 3 years trend for the Slovak market.     

What are COMvergence’s latest offerings for its members?

Raluca Dumitrescu: There are two new offerings  that have been launched recently. Firstly, the Benchmark Performance Index (BPI), which gives an overview of the media agencies and  groups in a single dashboard including   strengths and weaknesses analysis.

. This dynamic tool allows users to produce comparative data and objective assessments on media agencies according three main areas: Billings & Market Shares, New Business Barometer and Client Profile. 

There is also the overview of the auditors: Pitch Consultants and Media Auditors (PiCo): a new tool with profiles of all the major pitch consultants. 

What trends or disruptions should Slovak media agencies prepare for in the near future?

Raluca Dumitrescu: Agencies must anticipate increased client expectations for effectivity, measurable results, and innovative solutions. The rise of AI-driven tools and the continued evolution of programmatic advertising will significantly influence the market dynamics in Slovakia and across the CEE region.

From COMvergence’s viewpoint, what’s your outlook for the Slovak media agency market over the next few years?

Raluca Dumitrescu: We foresee continued growth and opportunity for both network-affiliated and local independent agencies. Success will come to those who effectively combine strategic agility with innovative, technology-driven solutions, catering flexibly to diverse client demands in an evolving market landscape.


Ďakujeme Raluce Dumitrescu a tímu COMvergence za spoluprácu a za možnosť priniesť tento rozhovor.

Informácie o službách COMvergence získate na ich stránke http://www.comvergence.net.

Rebríček mediálnych agentúr združených v AMA, pripravený v spolupráci s COMvergence, nájdete na našej stránke https://amask.sk/rebricek-ama-agentur/.


Addressable Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Android Attention Connected TV CPM CTA CTV DCO digital DOOH DV360 EACA Facebook Global spend Google Google Ads Google Analytics GroupM JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Pause Ads Personalizácia PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO Smartfón social media Sociálne médiá Super Bowl SWOT Temu Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith

AMA rozhovor: Ako sa pracuje v slovenských komunikačných agentúrach? Prieskum EACA SENTIMENT SURVEY ukázal silné stránky aj výzvy.  


Prieskum EACA Sentiment Survey realizovaný na jeseň roku 2024 prináša detailný pohľad na pracovné prostredie v slovenských komunikačných agentúrach. Ukázal, že agentúry si udržiavajú silnú firemnú kultúru a pozitívne vzťahy v tímoch – až 95 % zamestnancov si váži svojich kolegov a viac ako 80 % sa cíti byť v práci vypočutých. Rovnako vysoké percento uvádza, že si svoju prácu užíva. 

Zamestnanci však upozorňujú aj na kľúčové výzvy. Mentálne zdravie a ziskovosť agentúr patria medzi najväčšie problémy, ktorým agentúry čelia. Príčinou je aj vysoká náročnosť tendrov, obmedzené možnosti vzdelávania a potreba lepších nástrojov na udržanie talentov.  

Flexibilita sa stáva novým štandardom a väčšina zamestnancov ju v agentúrach oceňuje. Stúpa aj dôraz na témy ako udržateľnosť či rovnosť príležitostí. Článok sumarizuje najdôležitejšie zistenia a prináša reakcie predsedníctva Asociácie mediálnych agentúr (AMA).  


Autor: Richard Kopuník, AMA

Peter Beljak, predseda AMA 

1. Prieskum ukázal vysokú mieru hrdosti a lojality k odvetviu. Ako to vnímate v kontexte budúcnosti celého segmentu? 

„Výsledky nás samozrejme tešia. Až 74 % zamestnancov agentúr je hrdých na svoju prácu, čo je nad priemerom EÚ. Ešte dôležitejšie je, že 83 % plánuje zostať v odvetví minimálne dva roky, 59% respondentov minimálne päť rokov. To naznačuje, že ľudia vnímajú komunikačný priemysel ako stabilné miesto pre svoju kariéru. Dôležité však je, aby sme tútu dôveru ďalej budovali – vytvárali priestor pre zaujímavé projekty, férovým prístupom a investíciou do rozvoja ľudí.“

2. Zatiaľ čo zamestnanci zostávajú pracovať v odvetví, v pomerne vysokej miere striedajú agentúry. Čo za tým podľa vás stojí a ako sa s tým dá pracovať?

„Aj keď ľudia chcú v odvetví zostať, len 32 % plánuje zostať v tej istej agentúre. Tento rozdiel ukazuje, že individuálna skúsenosť môže byť rôzna a tak, ako aj v iných odvetviach je retencia zamestnancov jednou z kľúčových tém. Agentúry preto musia neustále pracovať na firemnej kultúre, motivácii zamestnancov a vytvárať možnosti osobného a profesionálneho rastu. Je úlohou manažmentu agentúr vnímať a pracovať s potrebami svojich tímov. Je to primárne individuálne úloha agentúr, no chceme sa aj v rámci AMA tejto téme venovať, s cieľom podporiť  a inšpirovať naše členské agentúry, aj spoločnými iniciatívami pre existujúci alebo budúci talent.“

Peter Seyfert, podpredseda AMA

3. Slovensko sa zaradilo medzi krajiny s pomerne výraznou úrovňou pracovného stresu. Čo sú podľa vás hlavné dôvody a ako sa dajú riešiť?

„Okrem neustále rastúcej komplexity práce v mediálnych agentúrach prispieva k relatívne vysokej miere stresu aj nadmerný čas strávený v tendroch – či už pri získavaní nových, alebo udržiavaní existujúcich klientov. Hrubý odhad hodnoty odpracovaných hodín, ktoré naše členské agentúry v priebehu roka venujú tendrovaniu, sa pohybuje nad hranicou 1,5 milóna EUR. Sme presvedčení, že je v záujme agentúr aj klientov, aby sa schopnosti a kapacita tímov využívali efektívne – na tvorbu relevantných výstupov, ktoré posúvajú biznis klientov dopredu, a nie na zbytočné kolá tendrov. Práve spoločná iniciatíva viacerých agentúrnych asociácií – Férový tender – má ambíciu riešiť tento problém. Popri tom máme v spolupráci EACA ambíciu hovoriť o nastavení fungovania mediálneho auditu. Nie len prostredníctvom priebežne refreshovaných pravidiel auditu, no aj kontinuálnym a produktívnym dialógom s klientmi, aj s auditormi.“

4. Pracovná flexibilita sa stáva štandardom. Ako túto zmenu agentúry zvládajú?

„Na Slovensku až 85 % zamestnancov považuje flexibilné pracovné podmienky a možnosť remote workingu za dôležité, pričom iba 28 % pracuje výlučne len z kancelárie. Zvyšok respondetov má možnosť v rôznej miere využívať možnosti remote workingu, takže sa zdá, že agentúry sa svojim zamestnancom snažia poskytnúť dostatočnú mieru flexibility. Hybridný model je dnes prirodzenou súčasťou pracovného nastavenia. Umožňuje zamestnancom lepšie manažovať pracovné úlohy a osobné potreby, čo prirodzene vedie aj k vyššej spokojnosti zamestnancov. Je to trend, ktorý nielen ostáva, ale stáva sa konkurenčnou výhodou pri akvizícii alebo retencii talentu.“

Braňo Polák, podpredseda AMA

5. Agentúry sa podľa výsledkov prieskumu intenzívne venujú vzdelávaniu a rozvoju zamestnancov. Dáta ukázali, že 41 % respondentov absolvovalo školenie spojené s ich kariérnymi cieľmi. Čo treba urobiť, aby sa tento podiel do budúcna zvýšil?

„Tento výsledok naznačuje, že vzdelávanie v agentúrach má priestor na ďalšie zlepšenie – najmä v oblasti prepojenia školení s konkrétnymi kariérnymi ambíciami zamestnancov. Je prirodzené, že nie vždy sa podarí každé školenie zacieliť individuálne, no ako sektor sa môžeme posunúť ďalej práve tým, že podporíme viac personalizovaných rozvojových ciest. V AMA aj preto pripravujeme program AMA Academy, ktorý sa zameriava primárne na rozvoj soft skills – teda zručností, ktoré ľuďom pomáhajú lepšie zvládať pracovné úlohy, komunikáciu či organizáciu času. Aj tu pravedpodobne leží jedno z riešení, ako do budúcna znižovať úroveň stresu a pocitu preťaženia u zamestnancov. Hard skills a odborné témy sú prirodzene primárne doménou samotných členských agentúr. Aj keď aj v tejto oblasti by sme určite vedeli v budúcnosti hľadať synergie.“

6. Z výsledkov vyplýva, že až 61 % zamestnancov absolvovalo školenie za posledný rok. Znamená to, že vzdelávanie v agentúrach funguje?

„Určite áno – z pohľadu dostupnosti vzdelávania ide o pozitívny výsledok. Väčšina agentúr už dnes ponúka školenia, workshopy, mentoring, coaching, či iné spôsoby hard- aj soft-skills rozvoja. Otázka však nie je len ‘koľko’, ale aj ‘aké’ a ‘pre koho’. Priestor pre posun vidíme práve v tom, ako vzdelávanie ešte viac prepájať s dlhodobým rozvojom agentúr aj jednotlivcov. A práve v tom môže AMA Academy zohrať doplnkovú rolu – podporiť ľudí v oblastiach, ktoré im pomôžu cítiť sa v práci kompetentne a komfortne.“


Záver 

Rozhovor s členmi predsedníctva AMA potvrdzuje, že slovenské agentúry vedia vytvárať pracovné prostredie, v ktorom sa ľudia cítia motivovaní, rešpektovaní a majú chuť rozvíjať sa. Prieskum ukázal veľa pozitívneho – od vysokej lojality k odvetviu cez silnú tímovú kultúru až po schopnosť adaptovať sa na flexibilné pracovné nastavenia.

Zároveň však rozhovor otvorene pomenoval aj slabšie miesta: vysokú mieru stresu, náročnosť tendrov, obmedzené možnosti individuálneho rastu či rozdiel medzi vnímaním odvetvia ako celku a konkrétnou skúsenosťou v agentúrach. Práve tieto témy – udržanie talentov, zmysluplné vzdelávanie či zdravší tenderový proces – sa stávajú spoločnou výzvou pre celý sektor. AMA má ambíciu využiť túto spätnú väzbu a premeniť ju na konkrétne kroky, ktoré posunú agentúrne prostredie dopredu. V prospech zamestnancov, agentúr aj klientov.

Celoeurópske výsledky EACA SENTIMENT SURVEY si môžete pozrieť v podrobnej správe z dielne EACA tu: https://eaca.eu/wp-content/uploads/2025/01/Sentiment-Survey-Report.pdf


Addressable Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Android Attention Connected TV CPM CTA CTV DCO digital DOOH DV360 EACA Facebook Global spend Google Google Ads Google Analytics GroupM JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Pause Ads Personalizácia PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO Smartfón social media Sociálne médiá Super Bowl SWOT Temu Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith

AMA rozhovor: Aké to je byť porotcom v európskej študentskej súťaži? Inšpiratívne talenty a dôležité skúsenosti pre budúcnosť komunikácie.


V rozhovore s Miroslavom Roškom z agentúry Dentsu Slovakia sa dozviete, aké skúsenosti si odniesol z hodnotenia študentských prác v súťaži Ad Venture, ako vníma úroveň prihlásených kampaní a prečo by sa mali slovenskí študenti marketingu do tejto prestížnej súťaže zapojiť.


Autor: Richard Kopuník, AMA

Miroslav Roško, strategický líder z agentúry Dentsu Slovakia, sa nedávno zúčastnil ako porotca v jednej z najprestížnejších európskych študentských súťaží – Ad Venture Competition, ktorú organizuje vzdelávacia platforma EDCOM (European Institute for Commercial Communications Education) fungujúca v rámci EACA (Európskej Asociácie Komunikačných Agentúr). 
Do poroty bol nominovaný vďaka spolupráci medzi Asociáciou mediálnych agentúr (AMA) a EDCOM, ktorá postupne otvára dvere aj pre zapájanie slovenských odborníkov do európskych vzdelávacích iniciatív. Rozprávali sme sa s Mirom o tom, aké to bolo hodnotiť práce mladých talentov z rôznych kútov Európy, čo ho prekvapilo a prečo by sa mali podobným projektom venovať aj slovenské univerzity.


Ako si sa dostal k porotcovaniu v rámci Ad Venture Competition?

Do poroty som sa dostal vďaka nominácii od Asociácie mediálnych agentúr, ktorá je členom EACA a spolupracuje s EDCOM-om na rozvoji vzdelávacích aktivít v oblasti marketingu. Bola to pre mňa česť – nielen reprezentovať Dentsu Slovakia, ale aj aktívne prispieť k hodnoteniu prác študentov z celej Európy.

Aké to bolo hodnotiť práce študentov z rôznych krajín?

Veľmi inšpiratívne. Vždy je pre mňa fascinujúce vidieť, ako uvažuje a pracuje nová generácia marketérov. O to viac ma potešilo, že úroveň niektorých prác naozaj vysoká – tie by obstáli aj v reálnom výberovom konaní. Bolo cítiť, že študenti k projektom pristúpili zodpovedne, s dôrazom na výskum, stratégiu aj kreatívnu exekúciu. Zároveň si však zachovali sviežosť a odvahu experimentovať, čo je v dnešnom prostredí obrovská devíza.

Čo ťa najviac zaujalo alebo prekvapilo na kampaniach, ktoré si hodnotil?

Úprimne, najviac ma asi prekvapila komplexnosť vypracovania riešení. Mal som možno trochu stereotypný pohľad na genZ a očakával som, že ich prístup bude stručnejší s menším dôrazom na teoretické základy. Bol som teda prekvapený, keď som videl, ako hlboko sa ponorili do problematiky a ako dôkladne spracovali svoje projekty – od prvotného výskumu cez mediálnu stratégiu až po kreatívne nápady. Na druhej strane, musím priznať, že v niektorých prípadoch bolo teoretické spracovanie až príliš rozsiahle a detailné, čo občas odvádzalo pozornosť od podstaty zadania. Myslím si, že v marketingu je dôležité nájsť rovnováhu medzi teoretickým pochopením a praktickou aplikáciou, a niekedy je menej viac. Celkovo však hodnotím súťaž veľmi pozitívne a som presvedčený, že títo mladí ľudia majú veľký potenciál a budú prínosom pre marketingovú komunitu.

Vidíš v takýchto súťažiach potenciál pre rozvoj budúcich profesionálov?

Jednoznačne áno. Takéto súťaže dávajú študentom možnosť pracovať na reálnom brífe od skutočného zadávateľa – to je skúsenosť, ktorú im bežné štúdium neposkytne. Získajú prax v tímovej spolupráci, prezentácii nápadov aj prijímaní spätnej väzby. Mnohým to pomôže uistiť sa, že toto je smer, ktorým sa chcú uberať profesionálne.

Prečo by sa podľa teba mali slovenské univerzity viac zaujímať o programy ako EDCOM?

Programy ako EDCOM vytvárajú priestor na prepojenie akademického prostredia s aktuálnym dianím v komunikačnej praxi. Umožňujú univerzitám prístup k najnovším trendom, výskumom, workshopom a platformám, ktoré formujú budúcich odborníkov. Zapojením sa do EDCOM-u by slovenské školy mohli študentom ponúknuť medzinárodné výzvy a skúsenosti, ktoré ich pripravia na realitu pracovného trhu.

Čo podľa teba študentom prinášajú medzinárodné súťaže ako Ad Venture?

Sú to veľmi cenné skúsenosti. Študenti sa naučia pracovať pod časovým tlakom, spolupracovať v tíme s rôznymi osobnosťami, prezentovať svoje nápady a stáť si za nimi. Zároveň dostanú spätnú väzbu od profesionálov z brandže – a to je niečo, čo ich môže posunúť o veľký krok vpred. Navyše získavajú medzinárodný networking a porovnanie so svojimi rovesníkmi naprieč Európou.


Prepojenie s budúcnosťou

AMA má za cieľ naďalej podporovať prepojenie vzdelávania a praxe, vytvárať priestor pre mladé talenty a aktívne formovať budúcnosť marketingovej komunikácie na Slovensku – v spolupráci s agentúrami, univerzitami aj medzinárodnými partnermi. Táto cesta je dôležitá nielen pre študentov, ale aj pre celé odvetvie.

Účasť Miroslava Roška v porote Ad Venture súťaže je dôkazom toho, že slovenskí odborníci môžu byť aktívnou súčasťou európskej vzdelávacej scény. Pre slovenské univerzity je to výzva aj príležitosť – zapojiť sa do programov ako EDCOM, rozšíriť obzory študentom a pripraviť ich na kariéru v marketingovej a komerčnej komunikácii.

👉 Má vaša univerzita záujem o zapojenie sa do programu EDCOM?

AMA (Asociácia mediálnych agentúr) je pripravená pomôcť s nadviazaním kontaktu, sprostredkovať úvodnú diskusiu s EDCOM a podporiť zapojenie školy do tejto siete. Spoločne môžeme prispieť k tomu, aby mali slovenskí študenti rovnaké príležitosti ako ich rovesníci z ostatných krajín Európy.


Addressable Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Android Attention Connected TV CPM CTA CTV DCO digital DOOH DV360 EACA Facebook Global spend Google Google Ads Google Analytics GroupM JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Pause Ads Personalizácia PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO Smartfón social media Sociálne médiá Super Bowl SWOT Temu Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith

Super Bowl LIX v číslach.


Článok z pera kolegov z agentúry Zenith Media prináša pohľad na Super Bowl LIX z pohľadu štatistík. Dozviete sa, akú rekordnú sledovanosť dosiahol, koľko stála priemerná reklama či vstupenka a aký vplyv mala Halftime Show na celkové sledovanosť. Prehľad ponúka zaujímavé fakty o jednom z najväčších športových a reklamných podujatí roka.


Autor: Patrik Kubalák, Media Buyer, Zenith Media

Super Bowl LIX je za nami a priniesol množstvo rekordov, zaujímavých momentov a nezabudnuteľných okamihov.     V článku sa pozrieme na to, kde sa tento rok odohral, aké boli najväčšie čísla a kuriozity, a tiež na to, ako sa darilo sledovanosti či reklamnému trhu. Ak ste zápas nestihli, prinášame vám súhrn toho najdôležitejšieho!

Super Bowl LIX ( 59. ročník Super Bowlu) sa tento rok konal v New Orleans. Caesars Superdome hostil už svoj 8. Super Bowl. Rotácia hosťujúcich štadiónov (a miest) sa určuje niekoľko rokov dopredu a musí spĺňať niekoľko kritérií. Štadión musí mať kapacitu aspoň 70 000 miest, zakrytú strechu, byť v prostredí s priemernou teplotou aspoň 10 °C v čase konania a mesto vie ponúknuť ubytovanie aspoň 35 % kapacity štadióna (cca 25 000 ľudí). V súčasnosti tieto kritériá spĺňa menej ako polovica štadiónov v NFL. V roku 2026 sa SB uskutoční v Santa Clare a v 2027 v Inglewoode, obe mestá v Kalifornii. V roku 2028 sa „cirkus“ presunie do Atlanty, Georgie.

Do súčasnej podoby sa SB dostal v roku 1967. Tento rok sme mohli po 59. krát sledovať víťazov dvoch konferencií. Z American Football Conference (AFC) postúpil dvojnásobný úradujúci šampión Kansas City Chiefs a z National Football Conference (NFC) Philadelphia Eagles. Kansas City mali možnosť ako prvý tím v histórii vyhrať tretí titul po sebe (5. celkovo) a potvrdiť svoju aktuálnu dominanciu v tomto športe.

NFL ako celok uznáva ako jednu zo svojich hlavných zásad zachovanie tradícií a tento prístup sa snaží dodržať v každej oblasti. Od prvého SB v roku 1967 si tento highlight sezóny každý rok striedajú (s pridaním FOX-u v roku 1997) 4 veľké TV skupiny – ABC, CBS, FOX a NBC. Vysielateľom pre tento rok bola skupina FOX Network. Prenos a sprievodný program bežal na TV stanici FOX Sports a ich streamingovej platforme TUBI.

Sledovanosť preskočila minuloročný rekord. Podľa prvých čísel agentúry Nielsen a interných dát FOX-u si tento rok pozrelo 126 miliónov divákov (123,7 mil. v roku 2024). Streamovacia služba TUBI pokorila rekord z roku 2022 a na tejto platforme SB videlo 13,6 milióna ľudí. V spojení so streamingom na oficiálnej NFL appke to bolo dokonca 14,5 milióna ľudíDivácky peak, takmer 136 miliónov divákov, zaznamenali na konci prvého polčasu s blížiacou sa Halftime Show, ktorú si zvyčajne pozrú aj ľudia, ktorí nesledujú futbal.

Zaujímavé okienko: Z 20 historicky najsledovanejších programov v USA je 19 Super Bowlov. Vo februári 1983 CBS odvysielala záverečnú časť seriálu M*A*S*H, ktorá sa so 106 miliónmi divákov dostala do tohto zoznamu.

  • Priemerná cena vstupenky bola 8 000 USD, najnižšia 3 000 USDSuita s (pre) Taylor Swiftišla za „príjemných“ 3 mil. USD, ale menej exkluzívne 20-členné suity sa dali zohnať aj za 800 000 USD. Štadión disponuje 165 suitami, ktoré boli, samozrejme, vypredané.
  • Priemerná cena 30-sekundového spotu počas SB bola 7 500 000 USD, maximálna cena vo vybraných slotoch bola 8 000 000 USD. Cena za inzerciu každoročne stúpa a nebola lacná ani pri vzniku SB v 1967. Priemerná cena za 30-sekundový spot počas SB I bola 40 000 USD(dnešných cca 400 000 USD). Reklamy počas SB sú veľmi sledované, vystupujú v nich známe osobnosti, herci, bývalí hráči a sú robené v humornom štýle. Najlepšie reklamy z tohto roka si môžete pozrieť tu: https://www.youtube.com/watch?v=Tx2DPYeVngw
  • Krátko k Halftime Show, o ktorej sa niekedy hovorí viac ako o samotnom zápase. V počiatkoch Super Bowlu cez polčas diváci sledovali pochodové kapely, ktoré sú dodnes veľmi špecifickou a hlučnou súčasťou univerzitných zápasov. Postupom rokov sa z toho stala show v pravom slova zmysle. Najznámejších svetových interpretov sprevádzajú bohaté LED projekcie, obrie kulisy a množstvo tanečníkov. Zaujímavosťou je, že liga prepláca interpretom iba skúšky a produkčné náklady, samotní umelci vystupujú „zadarmo“. Toto „zadarmo“ prinieslo Usherovi v roku 2024 následným predajom albumov a turné 50 miliónov USDHalftime Show Michaela Jacksonabola dlho najsledovanejšou, Shakira + JLo zase najobľúbenejšou. Na YouTube kraľuje Halftime Show Eminema a spol. z roku 2022 s viac než 320 miliónmi views.

Ďalšie zaujímavé odhady a čísla týkajúce sa SB LIX

  • The American Gaming Association (AGA) predpovedala, že na legálnych stávkach na SB sa pretočí takmer 1,4 miliardy USD. Výsledky ešte nie sú známe. Staviť sa dá takmer na čokoľvek – okrem samotného zápasu napríklad aj na to, koľko bude trvať štátna hymna, ako dopadne hod mincou alebo akú farbu bude mať Gatorade, ktorý sa tradične vylieva na hlavu víťazného trénera.
  • Odhaduje sa, že takmer 23 miliónov ľudí vynechá prácu v pondelok (výkop je v nedeľu podvečer) a ďalších takmer 13 miliónov ľudí príde do práce neskôr.
  • Minulý rok sa v USA skonzumovalo v deň zápasu 1,3 miliardy kuracích krídel, tento rok sa očakáva nárast o ďalších 20 miliónov.
  • Takmer 19 miliárd USD minú Američania na jedlo, pitie, dekorácie a watch parties špeciálne iba kvôli SB.

Dalo by sa pokračovať ešte dlho. Tradície, ktoré definujú a sprevádzajú tento šport už vyše 160 rokov, spolu s americkým „sky is the limit“ myslením robia tento sviatok amerického futbalu zážitkom pre divákov na celom svete.

Zdroje:

https://en.as.com/nfl/how-many-people-watched-super-bowl-2025-viewership-and-tv-ratings-for-eagles-vs-chiefs-n

https://www.americangaming.org/resources/super-bowl-lix-wagering-estimates

https://www.usnews.com/news/national-news/articles/2025-02-07/super-bowl-lix-by-the-numbers

https://www.foxsports.com/stories/nfl/super-bowl-locations-dateshttps://parade.com/entertainment/how-much-does-a-super-bowl-suite-cost

https://www.nbcchicago.com/super-bowl/do-super-bowl-halftime-performers-get-paid-whos-performing-at-this-years-game-what-to-know/3668392

https://www.forbes.com/sites/antoniopequenoiv/2025/02/08/kendrick-lamars-hoodie-taylor-swift-and-gatorade-baths-here-are-some-of-the-strangest-legal-super-bowl-bets/nsight) – Prinesie AI prieskumy bez respondentov? Syntetické dáta už dnes nahrádzajú ľudí. 


Addressable Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Android Attention Connected TV CPM CTA CTV DCO digital DOOH DV360 EACA Facebook Global spend Google Google Ads Google Analytics GroupM JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Pause Ads Personalizácia PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO Smartfón social media Sociálne médiá Super Bowl SWOT Temu Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith

Budúcnosť mediálneho plánovania poháňaná umelou inteligenciou.


Dátový experti z GroupM, analyzujú v blogu agentúry Wavemaker Slovakia, ako umelá inteligencia mení mediálne plánovanie. Diskutujú o integrácii AI do plánovacích nástrojov, čo umožňuje optimalizáciu naprieč rôznymi publikami a kanálmi. Tento prístup zvyšuje efektivitu kampaní a poskytuje konkurenčnú výhodu v dynamickom prostredí marketingu.


Autori: Barbora Gabrižová, Research & Insight Lead, Ondrej Dúžik Data & Technology Lead, GroupM Slovakia

Existuje len málo odvetví, kde by bol technologický vývoj tak viditeľný, ako je marketing. V porovnaní s inými odvetviami, ako napríklad zdravotníctvo alebo financie, má menej regulácií, zároveň ale pracuje s veľkými množstvami dát. V konečnom dôsledku je to stále výrazne kreatívny odbor, čo podporuje práve rýchle adopcie nových technológií.  

Najnovším buzz-wordom sú syntetické dáta, ktoré sú jednou z mnohých praktických aplikácií umelej inteligencie. Aktuálne sa predpokladá, že do roku 2030 bude AI pracovať z veľkej časti už iba so syntetickými dátami, namiesto reálnych dát.

Graf ukazujúci predpokladaný vývoj trhu so syntentickými dátami.

Čo sú syntetické dáta? 

Syntetické dáta podľa definície TechSonar od EDPS (European Data Protection Supervisor) sú umelo vytvorené dáta generované z reálnych záznamov pomocou modelu, ktorý je natrénovaný na reprodukciu charakteristík a štruktúry originálnych dát. To znamená, že syntetické dáta a originálne dáta by mali poskytovať veľmi podobné výsledky pri rovnakej štatistickej analýze. Miera, do akej sú syntetické dáta presnou náhradou originálnych dát, je mierou užitočnosti metódy a modelu. 

Proces generovania, nazývaný aj syntéza, sa môže vykonávať pomocou rôznych techník, ako sú rozhodovacie stromy alebo algoritmy hlbokého učenia. Využívajú sa pokročilé metódy strojového učenia GAN (Generative Adversarial Networks). GAN boli zavedené nedávno a bežne sa používajú v oblasti rozpoznávania obrázkov. Spravidla sa skladajú z dvoch neurónových sietí, ktoré sa iteratívne navzájom trénujú. 

Ako využiť syntetické dáta? 

Využitie syntetických dát so sebou prináša viacero benefitov – rýchlosť výsledkov, dostupnosť, efektivita, anonymita, a mnohé iné. Vo svojej podstate sa jedná extrémnu demokratizáciu dát a insightov z nich vyplývajúcich. 

Kde konkrétne vidíme priestor na využitie syntetických dát? U nás v GroupM, ale aj všeobecne v Data-driven marketingu vidíme uplatnenie napríklad v týchto oblastiach: 

  • Optimalizácia kampaní a lepšia adresnosť reklamy 

Syntetické dáta umožňujú simulovať výkon kampaní ešte pred ich spustením. Môžeme modelovať rôzne scenáre, napríklad ako sa bude meniť konverzný pomer pri rôznych rozpočtoch, kanáloch alebo cieľových skupinách. Takéto simulácie šetria čas a peniaze, pretože umožňujú optimalizovať kampane na základe presných predpovedí.  

Simulácia sezónnych trendov: AI môže generovať syntetické dáta, ktoré zohľadňujú historické sezónne správanie spotrebiteľov, čo umožňuje lepšie plánovať kampane počas Vianoc alebo letných prázdnin.  

V rámci Nexus Media Solutions (pôvodne Xaxis) už viac ako 7 rokov vyvíjame a využívame nástroj Media Optimizations (pôvodne Copilot), ktorý využíva AI na optimalizáciu nákupu programatických kampaní.

  • Spotrebiteľské prieskumy 

Tradičné prieskumy trhu sú často nákladné, časovo náročné a závislé na dostupnosti respondentov. Syntetické dáta umožňujú simulovať správanie rôznych cieľových skupín na základe historických dát a prediktívnych modelov. Napríklad, ak chce firma analyzovať správanie mladých spotrebiteľov vo veku 18-24 rokov, môže generovať syntetické dáta, ktoré realisticky reprezentujú túto demografickú skupinu. Ďalší zaujímavý príklad zdieľal už pred pár mesiacmi Mark Ritson – Synthetic data suddenly makes very real ripples. Skúste si tipnúť, ktorý graf je z reálneho prieskumu, a ktorý bol generovaný na základe syntetických dát. efektivitu s výrazným budovaním značky, je kľúčom k úspechu v tomto rýchlo sa meniacom prostredí.

Vizualizácia výsledkov prieskumu v grafe.
  • Testovanie kreatív pomocou AI 

Pred spustením reklamnej kampane je kľúčové otestovať, ako budú kreatívy rezonovať s cieľovým publikom. V tomto prípade AI modely pomáhajú pri testovaní rôznych variantov reklám. Napríklad AI môže generovať syntetické reakcie na rôzne vizuálne alebo textové prvky reklamy, čo umožňuje identifikovať kreatívy s najväčším potenciálom. 

Pre príklad nemusíme chodiť ďaleko – v spolupráci s platformou Neurons už aj my v GroupM, v rámci produktu mPredict testujeme kreatívy, ako doplnok, či úplnú náhradu kreatívnych pre-testov. Výsledkom sú vizualizácie tzv. heatmaps, ktoré následne interpretujeme s ohľadom na ciele kampane. 

Vizualizácia heatmaps pri testovaní reklamy.

Aká je budúcnosť syntetických dát v marketingu? 

Pri všetkých výhodách, ktoré syntetické dáta ponúkajú, treba mať na mysli, že prinášajú so sebou aj výzvy. Konečné rozhodnutie bude výsledkom súhry človeka a technológie. Preto je z hľadiska užívateľa dát kľúčové si overiť, na akých zdrojoch dát bol daný model trénovaný. Toto nám pomáha odhadnúť, nakoľko budú dáta reprezentatívne pre naše účely a či neobsahujú skreslenia. Zároveň nám to pomáha zhodnotiť riziko, či model nebol trénovaný na nelegálne získaných dátach.  

Etika a transparentnosť je vo všeobecnosti samostatnou kapitolou – aké limity by mali byť stanovené pri používaní syntetických dát na ovplyvňovanie spotrebiteľského správania? Ako byť transparentný voči svojim zákazníkom a nestratiť ich dôveru? Ako nestratiť autenticitu? To všetko sú otázky, ktoré bude musieť marketingová komunita adresovať v najbližšom období. 

Kde sa dozviete ešte viac? 

Odporúčame pohľad na syntetické dáta od nášho kolegu Phila (How to use synthetic data for enhanced ad addressability – Phil Tolliday, GroupM).  

Štruktúrovaný pohľad nájdete aj v článku a videu od spoločnosti SAS (What is synthetic data? And how can you use it to fuel AI breakthroughs?). 

Ako sa menia spotrebiteľské prieskumy a ako ich ovplyvňuje AI pekne zhrnuli v rozhovore pre Stratégie Ján Hudák (Kantar Slovakia) a Rasťo Kočan (Go4insight) – Prinesie AI prieskumy bez respondentov? Syntetické dáta už dnes nahrádzajú ľudí. 

Zdroje: Neuronsinc / edps / Vedátor / Medium / Grandview


Addressable Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Android Attention Connected TV CPM CTA CTV DCO digital DOOH DV360 EACA Facebook Global spend Google Google Ads Google Analytics GroupM JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Pause Ads Personalizácia PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO Smartfón social media Sociálne médiá Super Bowl SWOT Temu Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith

Globálny pohľad na kľúčové trendy v reklamnom biznise a prelomenie hranice 1 bilióna dolárov v 2024


Kolegovia z agentúry Wavemaker Slovakia prinášajú globálny pohľad na kľúčové trendy v reklamnom priemysle, vrátane predpokladaného rastu celkových reklamných príjmov o 9,5% v roku 2024, s očakávaným prekročením hranice 1 bilióna dolárov. Diskutujú o vývoji v digitálnej reklame, náraste príjmov z maloobchodných médií a vplyve umelej inteligencie na reklamné stratégie.


Autor: Michal Vážny, Client Service Director, Wavemaker Slovakia

Globálne reklamné príjmy sa v roku 2024 zvýšia o 9,5%, čo je navýšenie oproti júnovému odhadu 7,8%. Reklamný priemysel po prvýkrát prekročí 1 bilión dolárov celkových príjmov tento rok a v roku 2025 porastie o 7,7% na 1,1 bilióna dolárov.

Väčšina tohtoročného rastu nahráva najväčším predajcom digitálnej reklamy, pričom určité zisky možno pripísať aj menším hráčom v rozvíjajúcich sa sektoroch. Päť najväčších digitálnych reklamných spoločností (Google, Meta, ByteDance/Tik Tok, Amazon a Alibaba) by malo zarobiť viac ako polovicu všetkých reklamných príjmov v roku 2024, pričom väčšina bude mať pôvod priamo od malých a stredných inzerentov prostredníctvom ich reklamných platforiem.

  • Projektujeme nárast globálnych reklamných príjmov o 9,5% počas roka 2024, čo je navýšenie oproti júnovému odhadu 7,8%, vyvolané dvojciferným nárastom zaznamenaným najväčšími predajcami reklamy počas prvých deviatich mesiacov roka.
  • Reklamný priemysel po prvýkrát prekročí 1 bilión dolárov celkových príjmov tento rok a v roku 2025 porastie ďalších 7,7% na 1,1 bilióna dolárov.
  • Čisto digitálna reklama bude tvoriť 72,9% celkových príjmov v roku 2025, resp. 81,7%, ak zahrnieme všetky digitálne rozšírenia tradičnej reklamy, ako sú streamované TV, digitálne vonkajšie médiá (DOOH) a digitálne príjmy novín a časopisov.
  • Tieto údaje nezahŕňajú politickú reklamu v USA kvôli jej výraznému vplyvu na americké a globálne dáta. V roku 2024 politická reklama v USA pridala 15,1 miliárd dolárov do celkového objemu – viac ako 30% oproti roku prezidentských volieb 2020.

Kľúčové trendy v jednotlivých médiatypoch

  • Globálna TV (vrátane lineárnej a streamovanej, bez politickej reklamy) porastie len o 1,9% v roku 2025. Lineárna TV bude tvoriť 72,5% z toho, pričom príjmy v roku 2025 klesnú o 2,8% v porovnaní s rokom 2024. Naproti tomu sa očakáva, že streamovaná TV porastie o 19,3% v roku 2025, ale aj tak bude predstavovať len 27% celkových TV príjmov v roku 2025.
  • Vonkajšia reklama (Out of home – OOH) porastie v roku 2025 o 7,1%. Odhaduje sa, že bude tvoriť 5,0% celkových reklamných príjmov v roku 2025. Digitálna vonkajšia reklama (DOOH) bude predstavovať 42% celkových OOH príjmov, viac než penetrácia TV (27%) alebo audia (31%).
  • Globálne príjmy z audia zostanú zhruba konštantné v roku 2025, s rastom len 0,3% na 27,0 miliárd dolárov v roku 2025 a následne s miernym poklesom počas ďalších štyroch rokov. Streamované audio zaznamenalo dvojciferný rast v roku 2024.
  • Celosvetovo celkové príjmy z „tlačených” médií, vrátane všetkých tradičných a digitálnych formátov v novinách a časopisoch, klesnú o 4,4% v roku 2024 a ďalších 3,0% v roku 2025.
  • Reklama v kinách sa odhaduje na rast 5,2% v roku 2024, hoci celkový objem 2,3 miliardy dolárov bude stále nižší než globálna hodnota 3,0 miliardy dolárov z roku 2019.

Podrobný pohľad na digitálnu reklamu

  • Nárast čistej digitálnej reklamy: Čistá digitálna reklama (bez digitálnych rozšírení tradičných médií) sa v roku 2024 predpokladá na úrovni rastu o 12,4 % a v roku 2025 o 10,0 %, čím dosiahne 813,3 miliardy dolárov.
  • Vývoj vyhľadávania: Napriek tvrdeniam o jeho zániku sa predpokladá rast reklamy vo vyhľadávaní, ktorý je poháňaný konkurenciou a inováciami založenými na AI, vrátane nových ponúk vyhľadávania. Integrácia AI do vyhľadávania vyvoláva otázky týkajúce sa monetizácie a zdôrazňuje rastúci význam optimalizácie vizuálneho vyhľadávania pre značky.
  • Boom maloobchodných médií: Globálne príjmy z maloobchodných médií sa v roku 2025 predpokladajú na úrovni 176,9 miliardy dolárov, čím prvýkrát prekonajú celkové príjmy z televíznej reklamy. Tento kanál sa rýchlo vyvíja a vznikajú v ňom odlišné strategické skupiny (giganti elektronického obchodu, masoví hráči, špecializovaní hráči). Regionálne trendy sa líšia, pričom APAC vedie v príjmoch z maloobchodných médií, nasleduje Severná Amerika a EMEA.
  • Potenciál hier: Hoci reklama v hrách je stále relatívne malou časťou digitálnej reklamy, ide o rastúci segment. GroupM odhaduje príjmy z reklamy v hrách na menej ako 7 miliárd dolárov v roku 2023, ale rastie rýchlejšie ako celkový trh.

Trendy a smerovania v oblasti digitálnej reklamy:

Všadeprítomný vplyv AI: AI sama o sebe nie je hnacou silou rastu reklamy, ale multiplikátorom technológií a kreativity. Je integrovaná do rôznych produktov a procesov, čo ovplyvňuje efektivitu a produktivitu. Značky musia strategicky využívať AI a zároveň riešiť obavy spotrebiteľov týkajúce sa jej používania. Inzerenti zameraní na AI, ktorí ponúkajú

  • nástroje a služby založené na AI, sa budú vo veľkej miere spoliehať na marketing a reklamu pre svoj rast.
  • Vzostup samoobslužnej reklamy: Aplikácia AI a automatizácie umožňuje efektívne samoobslužné reklamné modely na platformách ako Google a Meta, čím posilňuje menších inzerentov a zvyšuje konkurenciu.
  • Význam budovania značky: V digitálnej krajine dominovanej výkonnostným marketingom a automatizáciou AI sa výrazné budovanie značky stáva ešte dôležitejším pre diferenciáciu a konkurenčnú výhodu.
  • Zvládnutie komplexnosti: Rastúca komplexnosť ponuky platforiem a požiadavky na dodržiavanie predpisov o ochrane údajov si vyžadujú zvýšenú rozhľadenosť zo strany inzerentov.
  • Budovanie dôvery: Konsolidácia moci medzi niekoľkými technologickými gigantmi vyžaduje, aby značky budovali dôveru a autenticitu, aby sa odlíšili v neustále rastúcom reklamnom šume.

Svet reklamy sa mení na svet digitálnej reklamy a predstavuje veľmi dynamické, komplexné a fragmentované prostredie. Vyžaduje si, aby sa inzerenti prispôsobili vyvíjajúcim sa trendom, zvládli konsolidáciu platforiem a zodpovedne využili silu AI. Vyvážený prístup, ktorý kombinuje technologickú efektivitu s výrazným budovaním značky, je kľúčom k úspechu v tomto rýchlo sa meniacom prostredí.


Addressable Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Android Attention Connected TV CPM CTA CTV DCO digital DOOH DV360 EACA Facebook Global spend Google Google Ads Google Analytics GroupM JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Pause Ads Personalizácia PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO Smartfón social media Sociálne médiá Super Bowl SWOT Temu Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith

YouTube reklama: 3 formáty, ktoré vaša značka potrebuje v roku 2025


Kolegovia z agentúry Wavemaker Slovakia, zo skupiny GroupM, analyzujú najnovšie trendy v YouTube reklame a predstavujú tri kľúčové formáty, ktoré by vaša značka mala zvážiť v roku 2025. Diskutujú o ich výhodách, implementácii a o tom, ako môžu tieto formáty zvýšiť efektivitu vašich marketingových kampaní. Tento prehľad vám poskytne cenné informácie pre optimalizáciu vašej video…


Autor: Sandra Žamborová, Activation Specialist, Wavemaker/GroupM Slovakia

YouTube je v roku 2025 jednou z najväčších globálnych platforiem s viac ako 2,5 miliardami používateľov na celom svete. V roku 2023 dosiahli globálne príjmy z reklamy na YouTube 31,51 miliardy $, čo predstavuje medziročný nárast 8% oproti predchádzajúcemu obdobiu.

YouTube je stále sa vyvíjajúca platforma, ktorá ponúka veľký potenciál pre inzerentov. Správnou stratégiou je možné efektívne zaujať publikum prostredníctvom zábavy, vzdelávania a inšpirácie.

Kľúčom k úspechu je maximálne využitie troch hlavných umiestnení reklamy na YouTube.

  1. In-stream reklamy: Vzdelávajte svoje publikumSpôsob, akým ľudia konzumujú video obsah, sa mení. Vďaka stále častejšiemu streamovaniu obsahu na televíznych obrazovkách ponúkajú in-stream reklamy jedinečnú príležitosť osloviť divákov na veľkej obrazovke.Podľa eMarketer-u používanie YouTube na TV obrazovkách vzrástlo o 63 % v porovnaní s mobilnými telefónmi. Tento výrazný posun nastal len za posledných päť rokov. Zároveň sledovanosť tradičnej TV kleslo o 40 miliónov domácností za poslednú dekádu.Mnohé z týchto domácností teraz využívajú smart TV, ktoré umožňujú aplikáciám ako Google a YouTube streamovať obsah priamo na obrazovkách. CTV ponúkajú lepšie cielenie, bohatšie dáta a možnosť integrovať reklamné kampane s inými službami Googlu. Vďaka tomu môžete využiť in-stream reklamy práve na vzdelávanie širokého publika.
  2. In-feed reklamy: Inšpirujte a zapojte Na rozdiel od tradičných reklám, ktoré prerušujú sledovanie obsahu, in-feed reklamy sú jeho prirodzenou súčasťou. Tým sú ideálne na zaujatie pozornosti a inšpirovanie k akcii.In-feed reklamy sa zobrazujú na troch kľúčových miestach: vo výsledkoch vyhľadávania, na domovskej stránke YouTube alebo ako súvisiaci obsah v sekcii „Pozrieť ďalej”. Každé umiestnenie reklamy spúšťa iný typ správania používateľov, čo vám umožňuje cielene osloviť publikum v rôznych fázach nákupného cyklu.
  3. Shorts reklamy: Zabavte krátkym obsahomYouTube sa neustále vyvíja a prispôsobuje trendom. Dôkazom toho je aj úspech YouTube Shorts, krátkych vertikálnych videí, ktoré boli spustené v júni 2021. V októbri 2023 dosiahli Shorts neuveriteľných 70 miliárd denných zhliadnutí, čo otvára ďalšie možnosti pre firmy ako zaujať a efektívne osloviť svoje cieľové publikum.Veľkou výhodou Shorts je ich univerzálnosť naprieč platformami. Jedna vertikálna reklama môže súčastne bežať na YouTube, TikToku, Instagrame a Facebooku. To umožňuje efektívne vyhodnotiť výkonnosť kreatívy v rôznych kontextoch a optimalizovať ju pre dosiahnutie stanovených cieľov.Obzvlášť zaujímavé je to, ako YouTube uprednostňuje Shorts vo svojej aplikácii a strategicky ich umiestňuje priamo nad obsahom. Sú tak druhou vecou, ktorú používatelia vidia po zhliadnutí videa. To odráža aj investície YouTube do Shorts ako kľúčovej súčasti používateľskej skúsenosti.Vytvárajte Shorts reklamy, ktoré upútajú pozornosť v prvých sekundách, zabavia a podnietia k akcii.

Zdroje: Statista / Searchengineland / Searchengineland / Emarketer


Addressable Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Android Attention Connected TV CPM CTA CTV DCO digital DOOH DV360 EACA Facebook Global spend Google Google Ads Google Analytics GroupM JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Pause Ads Personalizácia PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO Smartfón social media Sociálne médiá Super Bowl SWOT Temu Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith

Social media novinky, edícia 12/2024


V najnovšej edícii Social Media noviniek z dielne agentúry Zenith Slovakia sa dozviete o aktuálnych trendoch a zmenách na platformách ako TikTok, Instagram a jeho materskej spoločnosti Meta. Zistíte, ako TikTok prináša nové možnosti pre tvorcov prostredníctvom TikTok Studio v EÚ, prečo Instagram rozširuje dĺžku hlasových správ a ako Meta umožňuje prepojenie Lead ad kampaní…


Autor: Silvia Benčičová, Digital Consultant, Zenith Slovakia

TikTokTikTok

TikTok Studio už je dostupná na stiahnutie v EÚ, dokonca celosvetovo 🌍  Ak TT Studio nepoznáte, je to aplikácia na tvorbu a správu obsahu, kde sa dá upravovať, nahrávať a spravovať obsah TT účtu. V obmedzenom režime sú niektoré tieto nástroje dostupné aj v rámci samotnej aplikácie TikTok, takže ak si stiahnite TT Studio, môžete si rozšíriť niektoré funkcionality.

Instagram

Ak ste odporcom hlasových správ 🤐, nasledujúca správa vás nepoteší, ale Instagram testuje možnosť posielať hlasovky dlhšie ako 60s, čo bol doterajší limit.

Mňa osobne nepoteší zase správa, že sa testuje možnosť skryť počet prehratí Reels na profile. Túto možnosť využívam aj pri analýze influencerov, kde je častokrát vidieť skokový rozdiel v počte prehratí natívnych vs. komerčných Reels.

Ďalšia novinka sa týka tiež Reelsov, a teda pridania možnosti publikovať skúšobné Reel, ktoré sa bude zobrazovať len non-followerom a na základe výkonu sa po 72 hodinách tvorca môže rozhodnúť, či ho bude zdieľať aj so svojimi followermi a objaví sa mu vo feede.

Meta

Meta najnovšie umožňuje nalievať dáta z Lead ad kampaní priamo do Google sheetu, sťahovanie a sharovanie dát bude jednoduchšie 👌

Zaujímavosť na záver:

Čínska platforma Temu sa stala najsťahovanejšou aplikáciou v US App Store za rok 2024, na druhom mieste je Threads a tretiu priečku obsadil TikTok.

To je na dnes všetko! Vidíme sa v roku 2025.

Zdroje:

https://socialbee.com/blog/social-media-news/#december-2024-social-media-updates


Addressable Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Android Attention Connected TV CPM CTA CTV DCO digital DOOH DV360 EACA Facebook Global spend Google Google Ads Google Analytics GroupM JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Pause Ads Personalizácia PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO Smartfón social media Sociálne médiá Super Bowl SWOT Temu Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith

# Let's Get In Touch

Kontaktujte nás

Naše sociálne siete
Zostaňte v spojení

Asociácia mediálnych agentúr
Base4work Jurkovičova Tepláreň,
Bottova 6067/1, 811 09 Bratislava – Staré Mesto