Kolegovia z Publicis Groupe pripravili praktický návod pre každého, kto chce, aby jeho e-shop bol pripravený na novú éru vyhľadávania a odporúčaní cez AI chatboty ako ChatGPT, Google Gemini, Copilot či Claude.V blogu nájdete spoločné „best practices“ pre všetky platformy aj prehľad rozdielov medzi nimi. Zistíte, čo zabezpečiť, aby boli vaše produkty viditeľné, odporúčané a dôveryhodné – od SEO a štruktúrovaných dát…
Autori: Adam Nochta, Social Media Teamleader a Iryna Bohash, PPC Specialist, Publicis Groupe
Hoci každý Large Language Model (LLM) a chatbot má svoje špecifiká, existujú univerzálneosvedčené postupy (best practices), ktoré platia naprieč všetkými platformami a výraznezvyšujú šance na úspech vo svete AI-riadených odporúčaní.
Sme radi, že prejavujete záujem o hlbšie pochopenie sveta AI a chatbotov v kontexte odporúčania produktov pre váš e-shop. Táto oblasť sa stáva čoraz dôležitejšou, keďžeinteligentní asistenti a chatboty transformujú spôsob, akým zákazníci objavujú a nakupujúprodukty. Naším cieľom je poskytnúť vám komplexný prehľad a praktické rady, akozabezpečiť, aby boli vaše produkty pre tieto systémy čo najviditeľnejšie.
V dnešnej digitálnej dobe sú LLM (Large Language Models) a chatboty ako ChatGPT, Google Gemini, Claude, Copilot, Meta AI, ale aj chatboty ako Snapchat My AI čoraz viacintegrované do každodenných online interakcií.
Tieto technológie menia spôsob, akým ľudia vyhľadávajú informácie, a stále viac aj to, akoobjavujú a nakupujú produkty. Pre e-shopy to predstavuje obrovskú príležitosť, ale aj výzvu – ako zabezpečiť, aby vaše produkty boli v týchto nových digitálnych ekosystémochrelevantné a odporúčateľné.
Hoci každý z týchto AI asistentov má svoje špecifiká a odlišné metódy získavania informácií, existujú spoločné „best practices„, ktoré vám pomôžu maximalizovať viditeľnosť a odporúčateľnosť vašich produktov naprieč všetkými platformami. V tomto článku sapozrieme na to, čo ich spája, v čom sa líšia, a aké kroky by ste mali podniknúť, aby bol váš e-shop pripravený na budúcnosť riadenú AI.
Bez ohľadu na konkrétneho AI asistenta, základom pre úspešné odporúčanie produktov je kvalita, štruktúra a dostupnosť vašich dát. Všetky modely sa snažia pochopiť informácie o produktoch čo najpresnejšie, aby mohli používateľom poskytnúť relevantné a užitočné odpovede.
Hoci vyššie uvedené best practices sú univerzálne, je dôležité rozumieť aj špecifickým prístupom jednotlivých LLM a chatbotov k získavaniu informácií o produktoch. Tieto rozdiely určujú, akým kanálom by ste mali venovať zvýšenú pozornosť.
Aplikácia týchto spoločných „best practices“ nie je len o tom, aby boli vaše produkty viditeľné pre jeden konkrétny AI model, ale o tom, aby ste vybudovali robustnú digitálnu infraštruktúru, ktorá je pripravená na budúcnosť online obchodu. Tým, že sa zameriate na:
Budúcnosť online nakupovania je nepochybne prepojená s umelou inteligenciou. LLM a chatboty už teraz zohrávajú významnú úlohu pri informovaní a usmerňovaní nákupných rozhodnutí. Pre váš e-shop to znamená, že investícia do kvality dát, SEO, štruktúrovaných dát a celkovej online prítomnosti je kľúčová. Tým, že sa budete držať týchto univerzálnych best practices, zabezpečíte, že vaše produkty budú mať optimálnu šancu objaviť sa v odporúčaniach naprieč celým spektrom AI asistentov a chatbotov.
Nezabudnite, že obzvlášť ChatGPT, ako jasná jednotka na trhu, neustále inovuje svoje nákupné funkcie. Preto odporúčame využiť možnosť predregistrácie/poskytnutia informácií o vašom feede prostredníctvom oficiálneho formulára OpenAI, aby ste boli v priamom kontakte s ich vývojom a maximalizovali svoju viditeľnosť.
Sledujte vývoj týchto platforiem, pretože ich schopnosti v oblasti odporúčania produktov sa neustále rozširujú a nové možnosti integrácie sa objavujú. Buďte proaktívni a prispôsobte sa tomuto dynamickému prostrediu, aby ste zostali konkurencieschopní a úspešní.
Ad investment Advertising Alibaba AMA AMA Ranking Amazon Attention COMvergence Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 e-shop EACA Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Netflix OTT Performance Max PPC Publicis Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
S narastajúcim významom vizuálneho vyhľadávania a technológií ako Google Lens prinášajú kolegovia z Publicis Groupe prehľad osvedčených postupov, ktoré pomôžu e-shopom optimalizovať obsah a pripraviť sa na nákupný svet riadený AI.
Autor: Andrej Stroka, PPC Specialist, Publicis Groupe
Podľa dostupných štatistík Google Lens zaznamenáva miliardy vizuálnych vyhľadávanímesačne, z ktorých štvrtina súvisí s komerčnými úlohami. Pre marketérov a hlavne pre PPC špecialistov je preto kľúčové rozumieť tomu, ako optimalizovať obsah pre tento trend, aby zabezpečili maximálnu viditeľnosť produktov.
Vizuálne vyhľadávanie používa strojové učenie a rozpoznávanie obrazov na identifikáciuobjektov na základe ich vizuálnej podoby. Namiesto tradičného textového vyhľadávania stačínahrať alebo označiť objekt a systém poskytne relevantné informácie alebo odkazy napodobné produkty.
Google Lens a iné vizuálne vyhľadávacie systémy analyzujú farbu, tvar, textúru a vzory, aby presne identifikovali objekty a porovnali ich s dostupnou databázou produktov.
Aj keď Google Lens zatiaľ priamo neumožňuje inzerciu v štandarde Google Ads, existuje niekoľko stratégií, ktoré môžu PPC špecialisti využiť:
Vizuálne vyhľadávanie a Google Lens predstavujú rýchlo rastúci trend v digitálnom marketingu. Optimalizácia produktových obrázkov, zavedenie štruktúrovaných dát a prispôsobenie PPC stratégií môže podnikom pomôcť získať konkurenčnú výhodu. Preto treba byť na tento trend pripravený a začať s optimalizáciou produktov čím skôr.
Zdroje:
https://seovendor.co/how-to-optimize-online-shops-for-google-lens-and-other-ai-based-search-engines
https://www.ranktracker.com/sk/blog/how-to-optimise-images-for-visual-search
https://neilpatel.com/blog/visual-search-and-google-lens
Ad investment Advertising Alibaba AMA AMA Ranking Amazon Attention COMvergence Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 e-shop EACA Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Netflix OTT Performance Max PPC Publicis Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
Programatický nákup reklamy je dnes základným stavebným kameňom digitálnej reklamy. Automatizovaný proces rozhodovania o tom, akú reklamu komu zobraziť – a to všetko za menej ako 300 milisekúnd – prináša efektívnejší spôsob, ako zasiahnuť cieľové publikum. V blogu od kolegov z WPP Media nájdete prehľad základných pojmov, princíp fungovania RTB (Real-Time Bidding) a pohľad na vývoj…
Autor: Peter Ďurka, Programmatic Lead, WPP Media
V dnešnom digitálnom svete, kde pozornosť používateľov je vzácna a konkurencia o ňu neúprosná, sa efektívny nákup reklamy stáva kľúčovým pre úspech marketingových kampaní. Tradičné metódy nákupu reklamy, založené na priamych dohodách medzi inzerentmi (advertisers) a vydavateľmi (publishers), sú časovo náročné a často neefektívne. Tu prichádza na scénu programatický nákup reklamy, prístup, ktorý automatizuje a optimalizuje proces nákupu a predaja online reklamného priestoru prostredníctvom softvérových platforiem (nástrojov). Namiesto zdĺhavého manuálneho vyjednávania a uzatvárania dohôd, tak inzerenti využívajú technológie na nákup reklamného priestoru v reálnom čase, s cieľom osloviť správne publikum (potenciálnych zákazníkov) v správnom čase a na správnom mieste v digitálnom priestore, ktorý poskytujú vydavatelia.
Programatický ekosystém je v dnešnej dobe už značne rozsiahlý a zložitý, ale jeho základné zložky sú stále SSP, Ad Exchange, DSP a Ad server.
Predstavte si, že navštívite obľúbený webový portál. V priebehu zlomku sekundy, kým sa stránka načíta, prebieha komplexný proces, ktorý rozhoduje o tom, aká reklama sa vám zobrazí. Tento proces, označovaný ako Real-Time Bidding (RTB), sa odohráva nasledovne:
Celý tento proces “otvorenej aukcie” (open exchange), od návštevy webovej stránky až po zobrazenie reklamy, trvá približne do 300 milisekúnd. Pre porovnanie, je to rýchlejšie ako ľudské žmurknutie.
Takýto RTB proces sa dá ešte zjednodušiť, ak je Ad Server priamo súčasťou DSP. Dá sa ale, naopak aj skomplikovať, ak do procesu vstúpi ešte platforma na správu dát o používateľoch (DMP) alebo verifikácia a kontrola brand safety reklamného priestoru, cez ktoré musí ešte prejsť bid (či už pred samotnou aukciou alebo po nej). Prípadne by sa nákup uskutočnil prostredníctvom Preferred (Private) deal s minimálnou (floor) cenou bidu (ktorý má prednosť pred otvorenou aukciou) alebo cez tzv. Header bidding. O tom ale niekedy nabudúce.
Najpoužívanejšie platformy na správu programatických kampani pre inzerenta sú DV360 a Google Ads. Obe sú súčasťou reklamného ekosystému od Google, avšak každá môže slúžiť inému účelu a je navrhnutá pre iný typ inzerentov.
Google Ads je platforma vhodná pre menších inzerentov s menším rozpočtom, ktorí si chcú rýchlo vygenerovať návštevnosť svojho webu alebo konverzie. Na druhú stranu,pre veľkých inzerentov poskytuje DV360 silný nástroj na programatickú reklamu vrátane RTB, cross-channel manažmentu frekvencie alebo pokročilému cieleniu (umožňuje použiť aj vlastné CRM dáta a tvorbu “look-a-like” publík) a možností optimalizácie nakupovaného reklamného priestoru (inventory). DV360 umožňuje nakupovať prémiové inventory u množstva inzerentov cez otvorenú aukciu alebo tzv. Private deals na rozdiel od Google Ads, ktoré dokáže nakupovať iba inventory v rámci “Google siete” (GDN – Google Display Network).
Bezpochyby, programatický nákup ponúka veľa benefitov pre inzerenta, vydavatela aj zákazníka. Preto ho môžeme kľudne nazvať aj “win-win-win”.
Podľa IAB v roku 2024 tvorili výdavky do programatickej reklamy na Slovensku 78% výdavkov do display reklamy, čo predstavovalo výdavky vo výške 102,5 mil. Eur. Oproti predchádzajúcemu roku je to nárast o viac ako 13%. Výdavky do programatickej reklamy sa na Slovensku zvyšujú každý rok a od roku 2020 sa zvýšili o viac ako polovicu.
Odhaduje sa, že výdavky do programatickej reklamy by mohli celosvetovo presiahnúť 700 miliárd USD v roku 2027 (zo 178 miliárd iba z pred desiatich rokov). Medzi kanály s najväčším a najrýchlejším rastom v súčasnosti patria Connected TV (CTV), digitálne audio a digitálny out-of-home.
Ste na to pripravení? My v WPP Media áno vďaka našej širokej ponuke produktov a programatických riešení.
Ad investment Advertising Alibaba AMA AMA Ranking Amazon Attention COMvergence Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 e-shop EACA Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Netflix OTT Performance Max PPC Publicis Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
Od 21. mája 2025 Markíza obmedzuje pretáčanie reklám pri sledovaní relácií zo záznamu na všetkých svojich kanáloch. Tento krok, odôvodnený ochranou príjmov z reklamy, vyvoláva otázky, či zvýši reklamné GRPs alebo povedie k odlivu divákov k inému obsahu. Viac o možných dopadoch na slovenský televízny trh sa dočítate v článku od kolegov z agentúry Wavemaker.
Autor: Michal Vasilenko, Account Director, Wavemaker
Od roku 2016 sa slovenský televízny trh snaží zvýšiť príjmy z reklamy spojené so sledovaním zo záznamu. Najprv sa do reklamných GRPs (Gross Rating Points – základná nákupná jednotka reklamného TV priestoru) začalo započítavať sledovanie s posunom v ten istý deň ako živé vysielanie, a od roku 2020 sa do GRPs zahrňuje aj sledovanie do 3 dní po živom vysielaní.
Graf 1 dokumentuje nárast podielu sledovanosti TV kanálov Markízy s časovým posunom o 9 percentuálnych bodov za posledných 5 rokov. Hoci Graf 2 ukazuje, že aj reklamné GRPs zo sledovania zo záznamu rastú, rastú pomalšie. Tento nesúlad poukazuje na problém preskakovania reklám pri sledovaní s časovým posunom, čo televízie vnímajú ako stratu potenciálnych príjmov a snažia sa ju riešiť.
Ako ale dopĺňa Ronald Brašeň, Head of Investment GroupM, až 15-17% z podielu sledovanosti zo záznamu vzniká odloženým sledovaním v ten istý deň, ako bol program vysielaný, pričom len 20% divákov preskakuje (komerčný) obsah. Tento podiel vie rásť až na 40% pri programoch starších ako 1 deň.
Ronald dodáva, že ak diváci prijmú nemožnosť preskočiť reklamu v archívoch neutrálne, komerčný priestor má potenciál rásť o 4,5 – 5,5%. Čo je ale viac pravdepodobné, že niektorí diváci budú reagovať negatívne a budú vyhľadávať iný obsah, odložená sledovanosť by v takom prípade mohla klesnúť až o 3,5-4,5%. Odhadujeme, že skutočný efekt bude okolo -/+2% voči aktuálnemu výkonu a dopytu, pretože časť divákov zmenu zakceptuje.
Stanice môžu kreatívne pracovať s komerčným priestorom na zatraktívnenie sledovania, pričom rozsah zmien naprieč vysielateľmi a poskytovateľmi signálu ovplyvní celkový efekt tejto zmeny, uzatvára Ronald.
Zákaz pretáčania reklám na kanáloch Markízy, hoci podložený zmluvnými povinnosťami, sa stretáva s obavami operátorov a nespokojnosťou divákov. Všetci významní operátori na Slovensku vyjadrili nesúhlas, pretože vnímajú toto opatrenie ako zhoršenie zákazníckej skúsenosti a obmedzenie komfortu sledovania TV. Dôkazom je aj prieskum spoločnosti Slovanet, ktorý ukazuje, že 92 % ich zákazníkov je proti.
Plánované technické riešenie blokuje pretáčanie na približne 3 minúty, väčšina operátorov však kvôli technickým opatreniam nebude umožňovať preskakovanie vôbec. Blokovať sa pritom bude pretáčanie reklám len počas prvých troch dní po odvysielaní, pretože sledovanosť reklamy je meraná len v tomto období, a teda po uplynutí tejto doby už obmedzenie neprinesie dodatočné príjmy.
Podobné opatrenie zaviedla 1. júna 2022 skupina Prima v Českej republike. Predstavitelia televízie dnes pozitívne hodnotia zavedenie zákazu pretáčania reklám, pretože to pomohlo zachrániť GRPs, z ktorých televízia financuje svoju produkciu a ktoré sa predtým strácali. Ak by nezasiahli, strata GRPs, vzhľadom na nárast podielu sledovanosti zo záznamu, by exponenciálne rástla (v roku 2021 stratili 30 tisíc GRPs, v roku 2022 by to bolo už 40 tisíc). Hoci to u našich susedov vyvolalo obrovské emócie, podľa zástupcov TV si trh na to zvykol.
Na rozdiel od Česka, kde najväčšia TV skupina Nova naďalej umožňuje preskakovanie reklám, na Slovensku obmedzenie zavádza Markíza a očakáva sa, že ju bude nasledovať aj TV JOJ, čo by mohlo divákov zvyknutých na sledovanie zo záznamu s preskakovaním reklám motivovať k prechodu na online VOD služby.
Prima priznala, že obmedzenie preskakovania reklám malo za cieľ aj podporiť jej VOD platformu Prima+, kde si diváci môžu predplatiť sledovanie bez reklám. Prima+ zaznamenala výrazný rast predplatiteľov. Spustená vo februári 2023, už po roku fungovania mala podľa dostupných zdrojov viac ako 125 000 platiacich užívateľov a v marci 2025 prekročila hranicu 250 000.
Podobne aj Markíza môže strategicky očakávať, že diváci nespokojní s reklamami v televízii prejdú na prémiovú verziu Voyo, ktorá ponúka sledovanie bez reklám a má na Slovensku najviac používateľov, pričom oproti globálnym VOD službám eliminuje jazykovú bariéru.
Ako mediálna agentúra rozumieme motivácii televízií maximalizovať príjmy z reklamy a investovať do tvorby obsahu. Avšak v ére flexibilného sledovania obsahu môže mať obmedzenie preskakovania reklám len dočasný efekt, ak diváci prejdú ku konkurenčným platformám. Preto je nevyhnutné dôkladne monitorovať dlhodobé dôsledky tohto opatrenia. Zásadné bude, ako televízie využijú dodatočné zdroje na oslovenie mladšieho publika, ktoré je najviac náchylné na zmenu, a ako sa operátori adaptujú na technologické zmeny a prispôsobia svoje služby.gové služby, ako Netflix či Max (HBO), aj na Slovensko. EU tlačí na YouTube, aby otvoril svoj priestor mimo Google Ads a DV360 aj tretím stranám. Možnosti zásahu ľudí, ktorých je ťažké osloviť v lineárnej TV, sa opäť rozšíria. Ste na to pripravení?
Zdroje: Aktuality / Mediaguru / Zive / Mediar / Mediar
Ad investment Advertising Alibaba AMA AMA Ranking Amazon Attention COMvergence Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 e-shop EACA Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Netflix OTT Performance Max PPC Publicis Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
Kolegovia zo Zenith Slovakia prinášajú čerstvý pohľad na štúdiu, ktorá mení spôsob, ako meriame pozornosť v reklame. Meranie attention patrí medzi najdiskutovanejšie témy súčasnosti a najnovší výskum od renomovaného Ehrenberg-Bass Institute ukazuje prekvapivé zistenie: spoľahlivejším indikátorom pozornosti než populárny eye-tracking je spomalenie srdcovej frekvencie. V blogu sa dozviete viac o výsledkoch, význame attention v marketingu a…
Autor: Ján Eliáš, Digital Consultant, Zenith Media
Attention je buzzword, ktorý posledné roky rezonuje medzi marketérmi, media plannermi aj výskumníkmi. Očakávanie je jasné: tradičné metriky ako reach či viewability nám ukazujú len časť skladačky, ale pre celý obraz potrebujeme nový, presnejší kompas. Ten kompas by sa mohol volať „attention“. Ale ako ju zmerať tak, aby sme sa vedeli oprieť o dáta?
Štúdia tímu Nicole Hartnett (Ehrenberg-Bass Institute) v spolupráci s Google a Mediascience prináša systematické porovnanie ôsmich fyziologických metód merania attention — vrátane eye-trackingu, sledovania srdcovej frekvencie (heart rate), vodivosti pokožky či detekcie úsmevov pomocou AI. Ako zlatý štandard pritom slúžilo EEG, teda elektroencefalografia.
Zo všetkých testovaných metód bola najpresnejšia… srdcová frekvencia. Keď divák venuje reklame vysokú pozornosť, jeho tep sa spomalí — telo totiž „stíchne“, aby mohlo spracovať informáciu. Srdcový tep (v BPM) preukázal 90 % presnosť pri rozlišovaní medzi reklamami s vysokou a nízkou pozornosťou publika. Pre porovnanie, populárny eye-tracking mal úspešnosť iba 50 %, teda na úrovni náhody.
Toto zistenie potvrdzuje, že attention nie je len o tom, či sa niekto pozerá, ale či aj skutočne vníma a spracováva. Aj preto sme v našich minulých výskumoch dlhodobo poukazovali na to, že fyzická prítomnosť na obrazovke ešte neznamená mentálnu prítomnosť užívateľa.
Zaujímavé je aj zistenie, že úsmev počas reklamy – pokiaľ bol v porovnaní s priemerom zvýšený – koreloval so zvýšenou pozornosťou. To otvára možnosti pre nové výskumné smery pri analýze kreatív, ktoré pracujú s humorom alebo emóciou.
Pre prax z toho vyplýva jasné odporúčanie: pri hodnotení reklám by sme mali pracovať s viacerými indikátormi attention, no medzi tie najrelevantnejšie patrí tepová frekvencia – teda metrika, ktorá reflektuje aj kognitívne spracovanie. Dostávame tak realistickejší obraz o tom, ako reklama naozaj pôsobí.
V čase, keď celý sektor hľadá štandardizované metódy merania attention, je táto štúdia kľúčovým príspevkom do diskusie. A pre nás v Zenithe ďalším potvrdením, že cesta za lepším meraním efektivity vedie cez vedu — a srdce.
Celý paper na prečítanie a stiahnutie tu:
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02650487.2024.2435164#d1e224
Hartnett, N. et al. (2025). How to accurately measure attention to video advertising, International Journal of Advertising, 44(1), 184–207. https://doi.org/10.1080/02650487.2024.2435164
Ad investment Advertising Alibaba AMA AMA Ranking Amazon Attention COMvergence Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 e-shop EACA Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Netflix OTT Performance Max PPC Publicis Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
AMA je už niekoľko rokov partnerom súťaže Young Lions Slovakia. Rozprávali sme sa s dvoma zástupcami členských agentúr AMA – Lenkou Krištofovou (dentsu Slovakia) a Andrejom Matyášom (Mindshare Slovakia) – ktorí tento rok zasadli v porotách tejto súťaže pre mladé talenty z oblasti marketingovej komunikácie. Zaujímalo nás, ako hodnotia súťažné práce, čo ich prekvapilo a čo by odkázali budúcim…
Autor: Richard Kopuník, AMA
Lenka:
Bola to intenzívna a príjemná skúsenosť. V krátkom čase sme mali možnosť vidieť množstvo zaujímavých riešení a prístupov. Bolo cítiť, že súťažiaci do toho dali veľa energie, čo sa odrazilo aj na kvalite výstupov. Pre mňa to bola opäť skvelá príležitosť nazrieť do spôsobu uvažovania mladej generácie marketérov.
Andrej:
Bolo to pestré! Hodnotiť prácu niekoho iného nie je nikdy jednoduché, najmä ak viete, koľko úsilia za tým je. Ale zároveň je to veľmi obohacujúce – vidieť, ako mladí ľudia rozmýšľajú nad médiami, ako kombinujú insighty a ako si stoja za svojím nápadom. Pre mňa osobne to bol veľmi pozitívny zážitok.
Lenka:
Bola som milo prekvapená tým, ako veľmi sa tímy vedeli odlíšiť jednoduchosťou a jasnosťou. Niekedy si myslíme, že musíme byť za každú cenu komplexní, ale práve jednoznačný nápad a čisté spracovanie dokáže vyniknúť najviac. A potešilo ma aj to, že osobné prezentácie dokázali rebríček porotcov pomeniť. Takže áno na osobných prezentáciách naozaj záleží :)!
Andrej:
Najviac ma zaujala kvalita prihlásených prác, ktorá dosahovala veľmi vysokú úroveň. Mnohé z predložených návrhov boli natoľko prepracované, že by umožňovali takmer okamžitú implementáciu. Páčilo sa mi, že pracovali s reálnymi dátami, uvažovali strategicky a dokázali to pretaviť do konkrétnej mediálnej exekúcie.
Lenka:
Skvelá! Minulý rok som bola súčasťou kategórie médiá a teraz to bol digitál. Bolo to osvieženie od každodennej rutiny a zároveň pripomenutie, prečo mám túto prácu rada. Byť v porote je však veľká zodpovednosť – nehodnotí sa len idea, ale aj prístup, exekúcia, potenciál práce. Veľmi si vážim, že som mohla byť súčasťou.
Andrej:
Je to trochu iná rola, než sme bežne zvyknutí. Hodnotiť objektívne, ale zároveň s empatiou, nie je jednoduché. No bola to výborná skúsenosť – pre mňa aj ako odborníka, aj ako človeka. Navyše som si odniesol aj veľa inšpirácie pre vlastnú prácu.
Lenka:
Poďte do toho, kým môžete, 30tka je za dverami. Nenechajte sa ničím odradiť veď dôležité je, že si celý proces vyskúšate. Buďte iní a odvážni. Vidno to.
Andrej:
Choďte do toho naplno. A nebojte sa urobiť rozhodnutie – v stratégii, v médiách, vo formáte. Rozhodnosť a jasné smerovanie kampane často urobia rozdiel medzi priemerným a výnimočným výstupom. Je to skvelá skúsenosť. Nie je jednoduché za tak krátky čas vymyslieť a spracovať zadanie a ešte si ho aj prísť odprezentovať pred odbornú porotu. Táto skúsenosť Vám však vie profesijne veľmi pomôcť pri reálnych zadaniach a projektoch.
Lenka:
Príďte s otvorenou mysľou. A hoci je úlohou porotcu hodnotiť, dôležité je aj počúvať a snažiť sa pochopiť, čo chcel tím povedať – nie len, čo povedal. Pozerajme sa na prezentácie aj očami klienta. Cieľom by malo byť dospieť ku kompromisu.
Andrej:
Porotcovanie je o hľadaní potenciálu. Nie vždy je najlepšie to najvybrúsenejšie. Hľadajte odvahu, nápad a schopnosť rozvíjať sa. A nezabudnite si to aj užiť – je to veľmi inšpiratívna úloha.
Ďakujeme Lenke a Andrejovi za ich čas a zdieľané skúsenosti. Súťaž Young Lions Slovakia ponúka každoročne zaujímavý priestor na prácu s mladými talentmi – a sme radi, že odborníci z agentúr AMA môžu byť pri tom.
Ad investment Advertising Alibaba AMA AMA Ranking Amazon Attention COMvergence Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 e-shop EACA Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Netflix OTT Performance Max PPC Publicis Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
Článok z dielne GroupM, odhaľuje, že Connected TV (CTV) reklama sa stáva jedným z najdynamickejšie rastúcich formátov digitálnej reklamy. Vďaka pozvoľnému rastu zásahu si CTV postupne nachádza svoje miesto v mediaplánoch inzerentov už aj na Slovensku. Text prináša prehľad možností CTV reklamy na Slovensku, prečo ju plánovať, hodnotenia dostupných publisherov a odporúčaní pre efektívne využitie CTV…
Autor: Peter Martiňák, Planning Specialist Sr., GroupM Slovakia
CTV (Connected TV) označuje zariadenia, ktoré umožňujú sledovanie digitálneho obsahu prostredníctvom internetu na veľkej obrazovke, ako sú smart televízory, streamovacie boxy alebo herné konzoly. Reklama na CTV sa zobrazuje priamo na týchto TV zariadeniach vo forme videa (prerollov, midrollov) alebo natívnych formátov (video a display) priamo v operačných systémoch TV zariadení. CTV je teda podmnožinou OTT.
OTT (Over-the-Top) je širší pojem, ktorý zahŕňa distribúciu video obsahu cez internet bez potreby tradičných káblových alebo satelitných poskytovateľov. Príkladmi OTT platforiem sú Netflix, SkyShowTime, YouTube či lokálne služby ako JOJ Play a Voyo. OTT reklama môže byť zobrazená nielen na CTV zariadeniach (v aplikáciach), ale aj na mobiloch, tabletoch a počítačoch. Nejde teda čisto o veľké obrazovky TV zariadení.
Štúdia od Lumen a Amplified Intelligence zistila, že nie všetky impresie sú rovnaké. Niektoré reklamné prostredia získavajú viac pozornosti než iné. 30-sekundové TV reklamy dosiahli najlepšie hodnotenie. Druhé miesto obsadili 15/20-sekundové nepreskočiteľné Youtube reklamy, ktoré na Slovensku mali v priemere až 43% impresií na TV obrazovkách. To podporuje aj význam CTV reklamy.
Aktuálnejšia štúdia od TVision a Double Verify z Q1 2024 porovnala Ad Attention v CTV inventory, Premium CTV inventory (aplikácie, ktoré ponúkajú model predplatného podporovaný reklamami aj bez reklám) a na lineárnej TV v USA. Zistili, že rozdiel medzi CTV a klasickou TV je minimálny, konkrétne 51,5% oproti 54,5%. Premium CTV s 56,1% už dokonca lineárnu TV prekonáva. Navyše kvalita CTV medziročne rástla a to je ďalší argument v prospech CTV plánovania.
„CTV reklama poskytuje dodatočný dosah na ľudí, ktorých lineárna TV nezasiahne, pričom si zachováva audiovizuálnu kvalitu veľkej TV obrazovky. Navyše, online aspekt CTV reklamy umožňuje personalizované addressable kampane, čo klasická lineárna TV reklama nedokáže“ hovorí Branislav Marko.
Na základe analýzy dostupných riešení (Apríl 2025) sme zhodnotili najvýznamnejších dodávateľov CTV reklamy na slovenskom trhu. Pri hodnotení sme brali do úvahy faktory ako odhadovaný zásah, kvalitu inventory (či ide o čisté CTV inventory alebo miešané napr. s outstreamom), modely nákupu, minimálne rozpočtové požiadavky a ďalšie detaily.
YouTube ponúka rôzne formáty reklamy (Bumper, skippable instream, non-skippable instream), ktoré vedia byť zobrazované aj na TV screenoch. Avšak, YouTube inventory nie je výhradne CTV, čo znamená, že veľká časť impresií pochádza z mobilných a desktopových zariadení, záleží od optimalizácie kampane. Cieliť čisto na TV zariadenia možné je, zvyšuje to však cenu a znižuje zásah. Napriek tomu má YouTube jeden z najvyšších digitálnych zásahov na TV na trhu (odhadom 560k mesačne).
Výhody: Veľký dosah, flexibilita formátov, výhodné CPM
Nevýhody: Obmedzenie len na Youtube Inventory (zatiaľ), neumožnuje nákup na 100% dopozerané views
GroupM NMS ponúka integrované riešenie, ktoré kombinuje YouTube s ďalšími CTV video inventory (SkyShowTime, Sweet.tv, JoJ, Rakuten, Xiaomi TV+ a ďalšie). Ide o jediné riešenie na trhu, ktoré umožňuje nákup na základe Cost Per Completed View (CPCV), kedy platíte len za 100% dopozerané zhliadnutia video reklamy, aj keď impresií získate oveľa viac. Vďaka kontrole nad celou množinou CTV inventory zasahujete užívateľov efektívne, s kontrolovanou frekvenciou a nedochádza k zbytočnému opakovanému zásahu toho istého diváka. Kampaň môže teoreticky zasiahnúť až 700k ľudí mesačne, pričom inventory je výhradne CTV video, bez kombinácie s outstreamom či display formátmi.
Výhody: Integrované riešenie, CPCV model nákupu, vysoký zásah
Nevýhody: o niečo vyššie CPM ako čistý YT
Teads ponúka rôzne CTV inventory ako LG, VIDAA OS, Whale OS (Philips TV). Hoci Teads dokáže ísť CTV-only, odporúča omni-channel (alebo skôr omni-device) riešenia s outstream formátmi mimo TV zariadení, niekedy kombinované aj s display formátmi. Dôvod je jednoduchý, potrebujú zvyšovať zásah pretože s čistým CTV zásahom sa dostavajú len na cca 20-130k ľudí mesačne, záleží od inventory. Omni-device riešenie je v poriadku, ale tu hodnotíme dodávateľov primárne z pohľadu CTV zásahu. Nevýhodou sú aj minimálne požiadavky na investície pohybujúce sa od 2 500 Eur.
Výhody: Široká škála zariadení, flexibilné možnosti
Nevýhody: Miešanie CTV inventory s outstream reklamou, minimálne rozpočty
Madhouse sa z pohľadu CTV špecializuje na Samsung TV a SkyShowTime. Samsung TV má na papieri slušný teoretický „zásah“ cca 600k TV zariadení, ale keďže ide o natívne reklamy priamo v Samsung TV OS, tak sa profilujú ako luxusný priestor a striktne si vyberajú brandy, ktoré tam pustia. Väčšina FMCG značiek sa tam nedostane, uprednostňujú automobilky, banky a luxusné produkty. Navyše minimálny potrebný rozpočet tomu adekvátne prispôsobili – bez investície 15k eur mesačne sa tam nedostanete.
Zásah reklamy na SkyShowTime je na Slovensku v nízkych 10-kách tisíc a vzhľadom na počty predplatiteľov sa to v blízkej budúcnosti meniť nebude. Byť čisto na SkyShowTime je viac o prestíži ako efektivite.
Výhody: Prémiový priestor
Nevýhody: Vysoké ceny a rozpočtové požiadavky
Lokálne televízne platformy ako JOJ Play a Markíza HBBTV ponúkajú CTV-only inventory s dosahom, ktorý odhadujeme na 150k – 250k ľudí. CPM je vyššie a inventory je náchylné na vypredanosť, keďže nákup môže byť viazaný k nákupu reklamy v lineárnej TV.
Výhody: Čisté CTV inventory
Nevýhody: Relatívne vysoké CPM, náchylnosť na vypredanosť
AdForm je technologické riešenie, ktoré umožňuje programatický nákup CTV reklamy na viacerých platformách (tivio, Prima+, SkyShowTime, Rakuten, JOJ Play a pod). Inventory môže byť aj video-only, avšak závisí od vyjednávania s poskytovateľmi. Ceny závisia od dohodnutých investícií. Najväčšou nevýhodou je nemožnosť nakúpiť Youtube Inventory, ktoré je stále viazané len na Google produkty (zatiaľ).
Výhody: Flexibilita, programatický nákup
Nevýhody: Bez garancií, závislosť od dohôd s partnermi. Bez YT inventory
Očakáva sa príchod reklám na streamingové služby, ako Netflix či Max (HBO), aj na Slovensko. EU tlačí na YouTube, aby otvoril svoj priestor mimo Google Ads a DV360 aj tretím stranám. Možnosti zásahu ľudí, ktorých je ťažké osloviť v lineárnej TV, sa opäť rozšíria. Ste na to pripravení?
Zdroje: NeuronLumen research | Interné údaje GroupM NMS Slovakia za posledných 10 mesiacov od 6/24 do 3/25 na vzorke viacerých stoviek miliónov impresií | Tvisioninights
Ad investment Advertising Alibaba AMA AMA Ranking Amazon Attention COMvergence Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 e-shop EACA Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Netflix OTT Performance Max PPC Publicis Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
V najnovšej edícii Social Media noviniek z dielne Zenith Slovakia sa dozviete o novinkách z platforiem TikTok, Meta a YouTube, ktoré môžu ovplyvniť vaše mediálne plánovanie. Zmeny v nákupných formátoch, lead kampaniach či automatizácii reklám prinášajú nové možnosti pre efektívnejšiu komunikáciu.
Autor: Silvia Benčičová, Digital Consultant, Zenith Slovakia
Na začiatku roka veľa ohlasov vyvolala najmä zmena pomeru fotiek v gride na Instagrame. Platforma zmenila pomer obrázkov na 3:4 (zo štvorca) a mnohým tvorcom takto nečakanou zmenou spôsobila vrásky a používateľom úsmev na tvári.
Ďalej sa poďme pozrieť na témy, ktoré majú vplyv z pohľadu mediálneho plánovania a optimalizácie reklám.
TikTok rozšíril in-stream shopping ponuku na 3 nové veľké európske trhy – Francúzsko, Nemecko a Taliansko, čím značkám otvára priamy predajný kanál vo feedoch a livestreamoch. Zatiaľ nie je jasné, či sa TikTok Shopping má stať ústredným bodom zážitku na tejto sieti, ale čo je jasné je, že v Číne generuje väčšinu príjmov platformy práve Shopping. Vidím príležitosť, ktorú TikTok sleduje. Presadzuje nákupné možnosti v krajinách EÚ s nádejou, že sa uchytí aj na týchto trhoch.
Od apríla 2025 je možné pri platenej podpore organických postov na TikToku vybrať súčasne viac kreatív, pričom rozpočet sa rovnomerne rozdelí medzi všetky zvolené videá či fotky. To umožňuje porovnávať ich výkonnosť a vyberať najefektívnejšie formáty 👌
Pri lead kampaniach, teda tých, ktoré sú zamerané na zber leadov (kontaktných údajov) pridala Meta novú možnosť doručovať vyzbierané leady priamo na email inzerenta, namiesto štandardného CRM exportu alebo google drive spreadsheetu. Novou možnosťou pri tomto type kampane je aj to, že keď niekto vyplní váš formulár a prihlási sa do chatu, ihneď po odoslaní formulára sa spustí konverzácia v službe Messenger. Používateľom sa na stránke s poďakovaním zobrazí aj možnosť „Zobraziť v Messengeri“, aby mohli prejsť do vlákna konverzácie v Messengeri. Môžeme sa tešiť na rýchlejšie reakcie na potenciálnych zákazníkov 🔥
Meta oznámila aj novú aktualizáciu pre AI-based kampane Advantage+, napríklad nové zjednodušené nastavenie Advantage+ Shopping kampaní, ktoré sa zároveň premenovali na Advantage+ Sales kampane. Leadové kampane tiež dostanú AI update vo forme nových Advantage+ Leads kampaní.
YouTube pridal možnosť pre lifestreamerov „zobrať si prestávku“ počas streamingu, ktorá môže trvať 1-5 minút. Vytvára sa tak priestor na ďalšiu monetizáciu kanála pre tvorcov obsahu, keďže počas tejto prestávky sa samozrejme môžu zobrazovať midroll reklamy.
Ďalšia novinka sa týka tiež midroll reklamy, a automatizácie. YouTube sa snaží, aby reklamy počas sledovania obsahu boli menej rušivé a tým sa zvýšila dopozerateľnosť reklám. Umožňuje teraz tvorcom obsahu zapnúť si automatizáciu na svojich videách, kedy sám systém detekuje tzv. prirodzené prestávky (pauzy, zmeny prostredia) a už by sa nemalo stávať, že sa vám spustí reklama uprostred vety vášho obľúbeného YouTubera (ak si on sám túto funkciu zapne ☺).
Meta už globálne (aj u nás) v reklamných účtov sprístupnila možnosť umiestniť reklamu na Threads.
Vidíme sa pri ďalších sociálnych novinkách!
https://socialbee.com/blog/social-media-news/
https://content-na1.emarketer.com/threads-expands-ads-global-market-gains-ground-on-x
Ad investment Advertising Alibaba AMA AMA Ranking Amazon Attention COMvergence Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 e-shop EACA Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Netflix OTT Performance Max PPC Publicis Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
AMA od minulého roka úzko spolupracuje so spoločnosťou COMvergence, a to aj pri tvorbe lokálneho rebríčka AMA agentúr. Zaujíma vás, ako sa vyvíja slovenský trh mediálnych agentúr v porovnaní s regiónom CEE. Alebo aké trendy budú v najbližších rokoch ovplyvňovať fungovanie agentúr a spoluprácu s klientmi. Odpovede na tieto aj ďalšie otázky prináša exkluzívny rozhovor s Ralucou Dumitrescu, regionálnou riaditeľkou COMvergence pre strednú a východnú Európu.
Rozhovor vám prinášame v pôvodnom znení.
Autor: Richard Kopuník, AMA
COMvergence recently published its New Business Report for 2024. What are the key insights from the Slovak media agency market?
Raluca Dumitrescu: In our latest report for 2024 one interesting highlight is that more local advertisers were on the move compared with the previous year. In 2023 only 29% of media spend reviewed was related to local pitches, whilst in 2024 the local media spend reviewed weighted 47% among total new business moves. This demonstrates a robust domestic client engagement along with Slovakia’s integrated role within larger multinational media strategies.
What would be a forecast for 2025 in terms of media reviews?
Raluca Dumitrescu: COMvergence predicts that 48 budgets have a high probability of being put out to tender in 2025/2026 (and by “high” we define media spends that have not being reviewed in the past four to seven years). This corresponds to a total budget of 155 M$ – 19% of the total market studied by COMvergence, which can be translated as a sign of an overall strong collaboration and long term partnerships between the media agencies and their clients.
How does Slovakia compare to other CEE markets according to your latest data?
Raluca Dumitrescu: According to the COMvergence Billings & Market Share reports from previous years, Slovakia stands out as being the second most dynamic country in the central European region in terms of market growth. In 2023, after the Polish market saw a 22% increase, Slovakia took the second place in the region with a 13,9% growth – which is a steady market increase, something that we have also seen in 2022: 9,8% and 2021: 11,1%). For the next Billings & Market Share report for 2024 (scheduled to be published in June) we anticipate percentages that will fit this 3 years trend for the Slovak market.
What are COMvergence’s latest offerings for its members?
Raluca Dumitrescu: There are two new offerings that have been launched recently. Firstly, the Benchmark Performance Index (BPI), which gives an overview of the media agencies and groups in a single dashboard including strengths and weaknesses analysis.
. This dynamic tool allows users to produce comparative data and objective assessments on media agencies according three main areas: Billings & Market Shares, New Business Barometer and Client Profile.
There is also the overview of the auditors: Pitch Consultants and Media Auditors (PiCo): a new tool with profiles of all the major pitch consultants.
What trends or disruptions should Slovak media agencies prepare for in the near future?
Raluca Dumitrescu: Agencies must anticipate increased client expectations for effectivity, measurable results, and innovative solutions. The rise of AI-driven tools and the continued evolution of programmatic advertising will significantly influence the market dynamics in Slovakia and across the CEE region.
From COMvergence’s viewpoint, what’s your outlook for the Slovak media agency market over the next few years?
Raluca Dumitrescu: We foresee continued growth and opportunity for both network-affiliated and local independent agencies. Success will come to those who effectively combine strategic agility with innovative, technology-driven solutions, catering flexibly to diverse client demands in an evolving market landscape.
Ďakujeme Raluce Dumitrescu a tímu COMvergence za spoluprácu a za možnosť priniesť tento rozhovor.
Informácie o službách COMvergence získate na ich stránke http://www.comvergence.net.
Rebríček mediálnych agentúr združených v AMA, pripravený v spolupráci s COMvergence, nájdete na našej stránke https://amask.sk/rebricek-ama-agentur/.
Ad investment Advertising Alibaba AMA AMA Ranking Amazon Attention COMvergence Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 e-shop EACA Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Netflix OTT Performance Max PPC Publicis Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
Prieskum EACA Sentiment Survey realizovaný na jeseň roku 2024 prináša detailný pohľad na pracovné prostredie v slovenských komunikačných agentúrach. Ukázal, že agentúry si udržiavajú silnú firemnú kultúru a pozitívne vzťahy v tímoch – až 95 % zamestnancov si váži svojich kolegov a viac ako 80 % sa cíti byť v práci vypočutých. Rovnako vysoké percento uvádza, že si svoju prácu užíva.
Zamestnanci však upozorňujú aj na kľúčové výzvy. Mentálne zdravie a ziskovosť agentúr patria medzi najväčšie problémy, ktorým agentúry čelia. Príčinou je aj vysoká náročnosť tendrov, obmedzené možnosti vzdelávania a potreba lepších nástrojov na udržanie talentov.
Flexibilita sa stáva novým štandardom a väčšina zamestnancov ju v agentúrach oceňuje. Stúpa aj dôraz na témy ako udržateľnosť či rovnosť príležitostí. Článok sumarizuje najdôležitejšie zistenia a prináša reakcie predsedníctva Asociácie mediálnych agentúr (AMA).
Autor: Richard Kopuník, AMA
Peter Beljak, predseda AMA
1. Prieskum ukázal vysokú mieru hrdosti a lojality k odvetviu. Ako to vnímate v kontexte budúcnosti celého segmentu?
„Výsledky nás samozrejme tešia. Až 74 % zamestnancov agentúr je hrdých na svoju prácu, čo je nad priemerom EÚ. Ešte dôležitejšie je, že 83 % plánuje zostať v odvetví minimálne dva roky, 59% respondentov minimálne päť rokov. To naznačuje, že ľudia vnímajú komunikačný priemysel ako stabilné miesto pre svoju kariéru. Dôležité však je, aby sme tútu dôveru ďalej budovali – vytvárali priestor pre zaujímavé projekty, férovým prístupom a investíciou do rozvoja ľudí.“
2. Zatiaľ čo zamestnanci zostávajú pracovať v odvetví, v pomerne vysokej miere striedajú agentúry. Čo za tým podľa vás stojí a ako sa s tým dá pracovať?
„Aj keď ľudia chcú v odvetví zostať, len 32 % plánuje zostať v tej istej agentúre. Tento rozdiel ukazuje, že individuálna skúsenosť môže byť rôzna a tak, ako aj v iných odvetviach je retencia zamestnancov jednou z kľúčových tém. Agentúry preto musia neustále pracovať na firemnej kultúre, motivácii zamestnancov a vytvárať možnosti osobného a profesionálneho rastu. Je úlohou manažmentu agentúr vnímať a pracovať s potrebami svojich tímov. Je to primárne individuálne úloha agentúr, no chceme sa aj v rámci AMA tejto téme venovať, s cieľom podporiť a inšpirovať naše členské agentúry, aj spoločnými iniciatívami pre existujúci alebo budúci talent.“
Peter Seyfert, podpredseda AMA
3. Slovensko sa zaradilo medzi krajiny s pomerne výraznou úrovňou pracovného stresu. Čo sú podľa vás hlavné dôvody a ako sa dajú riešiť?
„Okrem neustále rastúcej komplexity práce v mediálnych agentúrach prispieva k relatívne vysokej miere stresu aj nadmerný čas strávený v tendroch – či už pri získavaní nových, alebo udržiavaní existujúcich klientov. Hrubý odhad hodnoty odpracovaných hodín, ktoré naše členské agentúry v priebehu roka venujú tendrovaniu, sa pohybuje nad hranicou 1,5 milóna EUR. Sme presvedčení, že je v záujme agentúr aj klientov, aby sa schopnosti a kapacita tímov využívali efektívne – na tvorbu relevantných výstupov, ktoré posúvajú biznis klientov dopredu, a nie na zbytočné kolá tendrov. Práve spoločná iniciatíva viacerých agentúrnych asociácií – Férový tender – má ambíciu riešiť tento problém. Popri tom máme v spolupráci EACA ambíciu hovoriť o nastavení fungovania mediálneho auditu. Nie len prostredníctvom priebežne refreshovaných pravidiel auditu, no aj kontinuálnym a produktívnym dialógom s klientmi, aj s auditormi.“
4. Pracovná flexibilita sa stáva štandardom. Ako túto zmenu agentúry zvládajú?
„Na Slovensku až 85 % zamestnancov považuje flexibilné pracovné podmienky a možnosť remote workingu za dôležité, pričom iba 28 % pracuje výlučne len z kancelárie. Zvyšok respondetov má možnosť v rôznej miere využívať možnosti remote workingu, takže sa zdá, že agentúry sa svojim zamestnancom snažia poskytnúť dostatočnú mieru flexibility. Hybridný model je dnes prirodzenou súčasťou pracovného nastavenia. Umožňuje zamestnancom lepšie manažovať pracovné úlohy a osobné potreby, čo prirodzene vedie aj k vyššej spokojnosti zamestnancov. Je to trend, ktorý nielen ostáva, ale stáva sa konkurenčnou výhodou pri akvizícii alebo retencii talentu.“
Braňo Polák, podpredseda AMA
5. Agentúry sa podľa výsledkov prieskumu intenzívne venujú vzdelávaniu a rozvoju zamestnancov. Dáta ukázali, že 41 % respondentov absolvovalo školenie spojené s ich kariérnymi cieľmi. Čo treba urobiť, aby sa tento podiel do budúcna zvýšil?
„Tento výsledok naznačuje, že vzdelávanie v agentúrach má priestor na ďalšie zlepšenie – najmä v oblasti prepojenia školení s konkrétnymi kariérnymi ambíciami zamestnancov. Je prirodzené, že nie vždy sa podarí každé školenie zacieliť individuálne, no ako sektor sa môžeme posunúť ďalej práve tým, že podporíme viac personalizovaných rozvojových ciest. V AMA aj preto pripravujeme program AMA Academy, ktorý sa zameriava primárne na rozvoj soft skills – teda zručností, ktoré ľuďom pomáhajú lepšie zvládať pracovné úlohy, komunikáciu či organizáciu času. Aj tu pravedpodobne leží jedno z riešení, ako do budúcna znižovať úroveň stresu a pocitu preťaženia u zamestnancov. Hard skills a odborné témy sú prirodzene primárne doménou samotných členských agentúr. Aj keď aj v tejto oblasti by sme určite vedeli v budúcnosti hľadať synergie.“
6. Z výsledkov vyplýva, že až 61 % zamestnancov absolvovalo školenie za posledný rok. Znamená to, že vzdelávanie v agentúrach funguje?
„Určite áno – z pohľadu dostupnosti vzdelávania ide o pozitívny výsledok. Väčšina agentúr už dnes ponúka školenia, workshopy, mentoring, coaching, či iné spôsoby hard- aj soft-skills rozvoja. Otázka však nie je len ‘koľko’, ale aj ‘aké’ a ‘pre koho’. Priestor pre posun vidíme práve v tom, ako vzdelávanie ešte viac prepájať s dlhodobým rozvojom agentúr aj jednotlivcov. A práve v tom môže AMA Academy zohrať doplnkovú rolu – podporiť ľudí v oblastiach, ktoré im pomôžu cítiť sa v práci kompetentne a komfortne.“
Záver
Rozhovor s členmi predsedníctva AMA potvrdzuje, že slovenské agentúry vedia vytvárať pracovné prostredie, v ktorom sa ľudia cítia motivovaní, rešpektovaní a majú chuť rozvíjať sa. Prieskum ukázal veľa pozitívneho – od vysokej lojality k odvetviu cez silnú tímovú kultúru až po schopnosť adaptovať sa na flexibilné pracovné nastavenia.
Zároveň však rozhovor otvorene pomenoval aj slabšie miesta: vysokú mieru stresu, náročnosť tendrov, obmedzené možnosti individuálneho rastu či rozdiel medzi vnímaním odvetvia ako celku a konkrétnou skúsenosťou v agentúrach. Práve tieto témy – udržanie talentov, zmysluplné vzdelávanie či zdravší tenderový proces – sa stávajú spoločnou výzvou pre celý sektor. AMA má ambíciu využiť túto spätnú väzbu a premeniť ju na konkrétne kroky, ktoré posunú agentúrne prostredie dopredu. V prospech zamestnancov, agentúr aj klientov.
Celoeurópske výsledky EACA SENTIMENT SURVEY si môžete pozrieť v podrobnej správe z dielne EACA tu: https://eaca.eu/wp-content/uploads/2025/01/Sentiment-Survey-Report.pdf
Ad investment Advertising Alibaba AMA AMA Ranking Amazon Attention COMvergence Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 e-shop EACA Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV JOJ Play Lion Communications Meta Mindshare Netflix OTT Performance Max PPC Publicis Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
Asociácia mediálnych agentúr
Base4work Jurkovičova Tepláreň,
Bottova 6067/1, 811 09 Bratislava – Staré Mesto