V najnovšej edícii Social Media noviniek z dielne agentúry Zenith Slovakia sa dozviete o aktuálnych trendoch a zmenách na platformách ako TikTok, Instagram a jeho materskej spoločnosti Meta. Zistíte, ako TikTok prináša nové možnosti pre tvorcov prostredníctvom TikTok Studio v EÚ, prečo Instagram rozširuje dĺžku hlasových správ a ako Meta umožňuje prepojenie Lead ad kampaní…
Autor: Silvia Benčičová, Digital Consultant, Zenith Slovakia
TikTok Studio už je dostupná na stiahnutie v EÚ, dokonca celosvetovo 🌍 Ak TT Studio nepoznáte, je to aplikácia na tvorbu a správu obsahu, kde sa dá upravovať, nahrávať a spravovať obsah TT účtu. V obmedzenom režime sú niektoré tieto nástroje dostupné aj v rámci samotnej aplikácie TikTok, takže ak si stiahnite TT Studio, môžete si rozšíriť niektoré funkcionality.
Ak ste odporcom hlasových správ 🤐, nasledujúca správa vás nepoteší, ale Instagram testuje možnosť posielať hlasovky dlhšie ako 60s, čo bol doterajší limit.
Mňa osobne nepoteší zase správa, že sa testuje možnosť skryť počet prehratí Reels na profile. Túto možnosť využívam aj pri analýze influencerov, kde je častokrát vidieť skokový rozdiel v počte prehratí natívnych vs. komerčných Reels.
Ďalšia novinka sa týka tiež Reelsov, a teda pridania možnosti publikovať skúšobné Reel, ktoré sa bude zobrazovať len non-followerom a na základe výkonu sa po 72 hodinách tvorca môže rozhodnúť, či ho bude zdieľať aj so svojimi followermi a objaví sa mu vo feede.
Meta najnovšie umožňuje nalievať dáta z Lead ad kampaní priamo do Google sheetu, sťahovanie a sharovanie dát bude jednoduchšie 👌
Čínska platforma Temu sa stala najsťahovanejšou aplikáciou v US App Store za rok 2024, na druhom mieste je Threads a tretiu priečku obsadil TikTok.
To je na dnes všetko! Vidíme sa v roku 2025.
https://socialbee.com/blog/social-media-news/#december-2024-social-media-updates
Addressable AI Amazon Prime ASMR Attention Connected TV Cookieless CPx CTV DCO digital DV360 e-mail automation Facebook Followers GA4 Google Google Ads Google Analytics lead generation Lion Communications LTV Mark Ritson Mental health Meta Mindshare Netflix Offline Personalizácia Power BI PPC Publicis Groupe Ritson SEO social media Sociálne médiá SWOT Temu TGI Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith
Kolegovia z agentúr Wavemaker Slovakia a GroupM Slovakia už druhým článkom pokračujú v analýze, ako sa menia mediálne návyky spotrebiteľov v priebehu času. Skúmajú vplyv technologických inovácií a sociálnych trendov na konzumáciu médií a poskytujú odporúčania, ako sa prispôsobiť týmto zmenám v marketingových stratégiách.
Autor: Hana Matyášová, Account Manager, Wavemaker Slovakia a Adam Szitas, Data & Technology Specialist, GroupM Slovakia
V minulom článku sme sa zaoberali tým, ako mediálna konzumácia prešla za posledných 20 rokov zásadnými zmenami, od dominancie tradičných médií ako televízia, rádio a tlač, po dnešnú dominanciu internetu a sociálnych sietí. Vývoj technológií, ako smartfóny, tablety a streaming, umožnil neustály prístup k informáciám a aktívnu participáciu používateľov. Počas pandémie sa internet stal hlavným zdrojom informácií, pričom TV si stále udržiava významnú úlohu v budovaní povedomia.
Tentokrát sa pozrieme bližšie na to, ako v čase konzumovali médiá rôzne generácie, aký dopad má vývoj médií a akú úlohu zohrá umelá inteligencia.
Keď si rozmeníme sledovanosť médií po vekových kohortách, jasne nám to ukazuje, že adaptovanie sa na nové technológie starším generáciám trvá dlhšie. Dôkazom toho je denný reach internetu, ktorý pri mladej cieľovke stúpol na 98% v porovnaní s klasickou TV, 60%. Pri vyššej cieľovke 55-64 dominuje stále TV nad internetom.
Keď si reache sledovanosti internetu rozdelíme podľa vzdelanosti cieľovej skupiny, logicky nám vychádza najvyššia sledovanosť vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Jeho zvyšujúca sa dominancia v mediálnom priestore podmienila vývoj zariadení a ich progres – alebo naopak? Vývoj už spomínaného nového operačného systému Android v roku 2008 zabezpečil väčšiu dostupnosť internetu.
V roku 2014 bolo najviac pripojení na internet z notebooku a desktopu. Dnes je desktop takmer na ústupe, notebook za posledných 10 rokov jemne narástol. Dôvodom môže byť aj zmena pracovných návykov počas pandémie, kedy mnoho zamestnancov prešlo na prácu z domu a práve notebook umožňoval pohodlné pripojenie a pendlovanie medzi office a domovom.
Za posledných 10 rokov zaznamenal smartfón neuveriteľný nárast (o 233%). Stal sa nielen telefonickým zariadením, ale našou peňaženkou, dokladmi, walkmenom, počítačom, rádiom, TV, nákupným managerom, plannerom a organizérom, prehľadným zariadením prostredníctvom množstva aplikácií… ale hlavne najdôležitejším zariadením, prostredníctvom ktorého neustále získavame nové informácie. Stal sa zariadením, ktorý nám uľahčuje (aj strpčuje 😊) každodenný život.
Podľa vekových kohort bol smartfón v rokoch 2014-2021 najviac využívaný mladými vo veku 14-24 a 25-34 rokov. V roku 2022 sa dotiahli na rovnakú úroveň vo využívaní aj používatelia vo veku 35-44, čo zahŕňa už zostarnutých užívateľov z predchádzajúcich vekových kohort.
Ak sa pozrieme na využívanie smartfónu podľa vzdelanosti, najväčší rast je u vysokoškolsky vzdelaných a stredoškolsky vzdelaných s maturitou. Pri vyučených s maturitou stúpol nárast využívania smartfónu až v roku 2021. Jedným z dôvodov boli aj lockdowny počas covidu, kedy sa stretávanie, meetingy a vyučovanie presunulo do online priestoru. Nie každý si v tej dobe mohol dovoliť zakúpiť notebook. Ďalšou alternatívou bol tablet alebo smartfón.
Tak ako sa menila mediálna konzumácia, aj náročnosť konzumenta stúpala. Kým ešte v roku 2004 sa konzument ochotne prispôsoboval časovému harmonogramu médií a pasívne prijímal všetky informácie, po 20-tich rokov vidíme posun.
Dnes konzumenti aktívne vyhľadávajú informácie, využívajú viaceré zdroje a stali sa náročnými zákazníkmi. Streamovacie služby zažívajú boom rovnako, ako internetové TV a ich archívy. Konzument si prispôsobuje sledovanie médií jeho time managementu. Nevýhodou aktívneho vyhľadávania informácií je, že ľudia často žijú v tzv. bublinách a vyhľadávajú len tie informácie, ktoré potvrdzujú ich názory a nastavenie.
Tento trend bude naďalej stúpať, do konzumácie médií bude čoraz viac vstupovať personalizácia. Obsahy aj ponuky budú šité na mieru každému jednotlivcovi. Riziko bude v tom, že bude dochádzať k čoraz väčšej izolácií pri prijímaní informácií. Tzv. informačné bubliny, ktoré budú ponúkať obsahy, o ktoré má jednotlivec záujem budú skresľovať jeho obraz o svete. Dôležitosť dôveryhodných zdrojov bude narastať.
Narastá aj autentickosť, preto čoraz viac stúpajú na popularite influenceri, blogeri a rôzni tvorcovia obsahu. Konzumenti čoraz viac dôverujú „osobným“ skúsenostiam ich vzorov, ktorým dôverujú viac. Toto bude ďalší boj, ktorý budú zvádzať tradičné médiá s novodobými trendami.
Veľkú úlohu v budúcnosti bude zohrávať aj AI. Z môjho subjektívneho hľadiska bude rozhodujúce naučiť sa správne klásť otázky a jasne definovať problematiku, aby sme mohli s pomocou AI hľadať správne odpovede a riešenia.
„V budúcnosti, kde sa bude hranica medzi realitou a digitálnym svetom stierať a informácie budú prúdiť z nekonečného množstva zdrojov, bude kritické myslenie absolútne kľúčové. Bez schopnosti rozlišovať fakty od názorov, overovať si informácie, identifikovať manipuláciu a zaujatosť sa ľudia ľahko stratia v záplave dezinformácií a propagandy. Dôraz na kritické myslenie by mal byť preto neoddeliteľnou súčasťou:
• Vzdelávania: Už od útleho veku by sa deti mali učiť kriticky myslieť, analyzovať informácie a overovať si ich pravdivosť
• Mediálnej gramotnosti: Je dôležité, aby ľudia rozumeli tomu, ako médiá fungujú, aké sú ich ciele a ako môžu ovplyvňovať naše vnímanie sveta
• Osobnej zodpovednosti: Každý z nás nesie zodpovednosť za to, akým informáciám veríme a aké informácie šírime ďalej
Kritické myslenie je v dnešnej dobe dôležitejšie než kedykoľvek predtým a bude hrať kľúčovú úlohu v tom, ako sa budeme orientovať v čoraz komplexnejšom a rýchlejšie sa meniacom svete.“
Týmto som chcela poukázať na veľmi tenkú čiaru, ktorá zatiaľ nebola prekročená. Pevne verím, že aj v budúcnosti nepríde k zneužitiu AI na ovplyvňovanie a ohýbanie verejnej mienky v dôležitých spoločenských otázkach a jej zneužitiu. Aj z tohto dôvodu vznikla potreba na založenie AI Kódexu na Slovensku.
Zdroj: MML TGI
Addressable AI Amazon Prime ASMR Attention Connected TV Cookieless CPx CTV DCO digital DV360 e-mail automation Facebook Followers GA4 Google Google Ads Google Analytics lead generation Lion Communications LTV Mark Ritson Mental health Meta Mindshare Netflix Offline Personalizácia Power BI PPC Publicis Groupe Ritson SEO social media Sociálne médiá SWOT Temu TGI Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith
Kolegovia z agentúry Zenith Media prinášajú prehľad najnovších formátov YouTube reklamy, vrátane 30-sekundových nepreskočiteľných videí a tzv. Pause Ads. Delia sa o svoje skúsenosti s testovaním týchto formátov a poskytujú praktické odporúčania pre ich efektívne využitie v marketingových kampaniach.
Autor: Beata Berošová, Senior Digital Consultant, Zenith Media
V máji 2023 YouTube predstavil viacero chystaných reklamných noviniek, ktorými reagujú na zmeny v konzumácii ich obsahu. Až 70% zobrazení videí z ich top obsahu (YouTube Select) sa nachádza na TV obrazovkách, a práve na tento trend sa snažili novinkami zareagovať.
Jedným z prvých predstavených formátov bolo nepreskočiteľné video až do 30 sekúnd, zobrazované v rámci Connected TVs. Druhou predstavenou novinkou boli takzvané Pause ads – formát, ktorý sa zobrazí užívateľovi na obrazovke počas pauznutia videa. Oba formáty boli v úvode predmetom testovania, no v súčasnosti už sa pomaly stávajú dostupnými pre väčšinu trhov. 30-sekundové nepreskočiteľné video sme už mali možnosť otestovať, takže sa poďme pozrieť na detaily.
V rámci Google Ads alebo DV360 nájdete štandardne nepreskočiteľné video v dĺžke 15 alebo maximálne 20 sekúnd. Ako sa dá ale dopracovať k spomínanému 30-sekundovému videu? Táto možnosť je dostupná cez nastavenie rezervácie. V Google Ads by ste ju mali vedieť nájsť pri štandardnom nastavení kampane hneď po výbere Campaign objective a type, v DV360 v sekcii My Inventory – Marketplace. Pri DV360 je dôležitým bodom dostupnosť YouTube inventory v marketplace, pri Google Ads samotná možnosť rezervácie, ktorá sa zatiaľ nenachádza v každom reklamnom účte. Ak tieto možnosti v účte dostupné nemáte, mohol by vám s tým vedieť pomôcť Google account.
My sme 30-sekundové nepreskočiteľné video otestovali v DV360 cez Instant reserve, v Google Ads je ale proces rezervácie veľmi podobný. V rezervácii v úvode zadáte želané parametre kampane, timing, budget, cielenie a podobne, na základe čoho systém vypočíta CPM a odhad celkovej ceny kampane. Ak ste s cenou spokojní, kampaň finálne zarezervujete a v daný deň štartu sa spustí. Pred spustením je potrebné mať nastavenú aj reklamu. Okrem zmien v samotnej reklame je možné kampaň upraviť iba s novým prepočtom CPM a aktualizáciou samotnej rezervácie, preto odporúčame skontrolovať si všetky želané nastavenia pred finálnym rezervovaním kampane.
Reklama je kvôli svojej dĺžke cielená na connected TVs, okrem nepreskočiteľnosti je výhodou formátu cez rezerváciu aj možnosť automaticky pridať QR kód s preklikom vedľa videa, čo pridáva možnosť CTA v rámci TV inventory a uľahčuje užívateľom pri sledovaní TV dostať sa na cieľovú stránku inzerenta. Nevýhodami sú vyššia cena oproti priemernej cene YouTube reklamy (v našom prípade sa CPM pri broad cielení dostalo na úroveň cca 10 EUR) a nízka flexibilita pri potrebných zmenách kampane.
V ponuke Instant reserve v DV360 nájdete aj možnosť nastavenia až 60-sekundového nepreskočiteľného videa. Toto je však zatiaľ dostupné iba pre USA a je otázne, či bude niekedy dostupné aj u nás.
Po dlhšom testovaní a dobrej odozve od inzerentov Google oznámil zaradenie tohto nového formátu postupne pre všetkých. Pause Ads sme zatiaľ na našom trhu nezaregistrovali, ale používateľom v zahraničí sa tento formát už postupne začína zobrazovať, takže si poďme prejsť, čo je o ňom zatiaľ známe. Podľa dostupných zdrojov je tento formát aktuálne nastaviteľný tiež cez rezerváciu. Ide o statický formát, ktorý sa zobrazí pri pauznutom videu na boku obrazovky, nákupný model je CPM a primárne je určený a cielený na connected TVs. Kvôli špecifickosti formátu a dobrej vizibilite bolo komunikované, že jeho cena je nastavená vyššie a formát je považovaný za prémiový.
V Zenithe sa z každej novinky veľmi tešíme, takže striehneme na jeho dostupnosť na našom trhu a prvé výsledky.
Zdroje:
https://blog.youtube/news-and-events/brandcast-2023-highlights-trends/
https://strikesocial.com/blog/getting-started-with-youtube-pause-ads-what-you-need-to-know/
https://9to5google.com/2024/09/11/youtube-pause-ad-tv-update/
Addressable AI Amazon Prime ASMR Attention Connected TV Cookieless CPx CTV DCO digital DV360 e-mail automation Facebook Followers GA4 Google Google Ads Google Analytics lead generation Lion Communications LTV Mark Ritson Mental health Meta Mindshare Netflix Offline Personalizácia Power BI PPC Publicis Groupe Ritson SEO social media Sociálne médiá SWOT Temu TGI Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith
Článok agentúry Wavemaker sa venuje addressable kampaniam a ich výhodám v oblasti presného cielenia a personalizácie reklamy. Vysvetľuje, ako využívať dáta na efektívne oslovenie rôznych segmentov publika, a poskytuje príklady, ako môžu značky optimalizovať svoje kampane pre lepšie výsledky.
Autor: Peter Martiňák, Digital & Addressable Manager, Wavemaker Slovakia
Addressable kampane, alebo „addressable content“ prístup Wavemaker realizuje už niekoľko rokov ako vo svete, tak aj na Slovensku. Podrobnejšie ho opísal náš Branislav Marko, Head of Strategy & Content, pre Stratégie.sk v článku: Publiká a ich potenciál: Kde ich hľadať a ako na ne cieliť reklamu.
„Tento prístup v sebe kombinuje personalizáciu kreatív, prácu s cieleniami, aktuálny kontext spotrebiteľa, zohľadnenie špecifík konzumácie jednotlivých mediálnych kanálov a technické zvládnutie dynamickej kreatívy.“ konštatoval Branislav Marko ešte v roku 2022 a venoval sa aj rozdielom v porovnaní s DCO, ktorá je „len“ technickou súčasťou addressable kampaní.
Ako pri všetkom, aj v tomto prípade niektoré kampane prevyšujú ostatné. Pripravil som prehľad kampaní za posledné roky, ktoré boli podľa mňa výnimočné.
Všetci, ktorí máte skúsenosti so psami asi viete, že urobiť fotku zvieraťa použiteľnú do reklamy je veľmi náročné. Kreatívne agentúry musia pracovať s výborne vycvičenými psími „modelmi“, práca s poznačenými útulkáčmi je takmer nemožná. Colenso BBDO a Nexus Studios z Nového Zálandu dokázali z reálnych psov z útulkov urobiť nielen hviezdy v ich reklamách, ale vďaka addressable prístupu dokázali zvýšiť návštevnosť útulkov a zrýchliť mieru adopcie.
Addressable kampaň sa dá navrhnúť aj „bez“ digitálu. Dokázali to adam&eve DDB a V&A (Victoria and Albert Museum), keď po celom UK roztrúsili sériu jedinečných objektov, navrhnutých tak, aby zaujali konkrétne skupiny mladých ľudí cez ich záujmy ako keramika alebo punk, známky alebo streetwear či futbal alebo Japonsko. Každý z objektov obsahoval QR kód linkujúci priamo na obdobné predmety v zbierke múzea.
Hlavne ázijské trhy sú z pohľadu addressable kampaní veľmi rozvinuté. Niet sa čomu čudovať. Pri tak veľkých populáciách je efektivita cielenia a reklamy rozhodujúca. Keď k tomu pridajú kredibilitu obľúbeného influencera, naškálovanú personalizáciu vďaka gen AI a pridajú uveriteľný purpose marketing aspekt, tak vznikajú ozajstné skvosty.
Netypická, a predsa podľa mňa stále addressable kampaň, aj keď reklamu šíria a personalizujú budúci zákazníci a nie média ako zvyčajne. Virgin Voyages, prevádzkovateľ luxusných výletných lodí pre dospelých, sa spojil s Jennifer Lopez, aby im pomohla doklepnúť už rozhodnutých zákazníkov ku kúpe plavby. Prišli na to, že poslednou bariérou je samotné pozvanie známych na spoločnú dovolenku. Vytvorili JenAI, na mieru šité pozvánky formou generatívnej AI na reprezentáciu známej speváčky. A kto by dokázal povedať nie, keď vás pozýva JLo?
To, že sa veľké addressable kampane dajú realizovať aj v našich končinách dokazuje case study našich českých kolegov vo video kampani pre Českú spořitelnu. Komunikačne podporili nie jeden „hero“ produkt, ale rovno šesť, v 4 jazykoch a pre 11 persón. Klientovi doručili tisíce nových založených účtov a to bez žiadnych bonusov za registráciu, čo je dnes bežná praktika iných bánk.
Podľa McKinsey štúdií 71% zákazníkov personalizáciu očakáva. Personalizácia a addressable content prístup nie je teda len pre výkonnostných klientov. Vytváraním relevantných skúseností so značkou sa buduje image či vernosť k značke a zvyšuje sa efektivitu marketingu o 29-53%. Na čo ešte čakáte?
Addressable AI Amazon Prime ASMR Attention Connected TV Cookieless CPx CTV DCO digital DV360 e-mail automation Facebook Followers GA4 Google Google Ads Google Analytics lead generation Lion Communications LTV Mark Ritson Mental health Meta Mindshare Netflix Offline Personalizácia Power BI PPC Publicis Groupe Ritson SEO social media Sociálne médiá SWOT Temu TGI Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith
Ako premeniť scrollovací maratón vašej cieľovej skupiny na záujem o váš brand? Značky dnes dokážu využiť online priestor sociálnych sietí vo svoj prospech. Kvalitným obsahom vedia zaujať, vzdelávať, zabaviť, ale aj predávať. Ako však začať? Sypať na siete čo najviac obsahu? Alebo si to starostlivo premyslieť? Prečítajte si v novom článku dielne agentúry Lion Communications…
Autor: Lion Communications (Publicis Groupe)
Základny bod, ktorý značky musia pochopiť je, že sociálne siete nemajú slúžiť ako primárny kanál na predaj produktov. Ide o jeden z kanálov, ktorý má byť súčasťou marketingového mixu. Ako môžete zabezpečiť, aby váš obsah rezonoval s publikom?
Je to stratégia. A najlepšie taká, ktorá bude kooperovať s víziou, poslaním a celkovou marketingovou stratégiou značky.
Ale poďme pekne krok po kroku. Povedzme si, ako by taká stratégia mala vyzerať.
Prvý krok stratégie by mal viesť k zhodnoteniu aktuálnej situácie. Ako sú na tom vaše sociálne siete? Fungujú alebo ich ešte nemáte ani založené? Identifikujte si silné, slabé stránky, príležitosti aj hrozby pomocou SWOT analýzy. Zanalyzujte si aj vaše dosiahnuté výsledky. Tieto fakty a dáta pomôžu lepšie pochopiť, kde sa aktuálne nachádzate a aké kroky sú potrebné na dosiahnutie očakávaných výsledkov.
Zásadnym bodom v rámci stratégie sociálnych sietí je bezpochyby aj analýza konkurencie. Aký obsah zdieľajú? Akú majú frekvenciu postovania? Aký majú engagement rate? Komunikujú graficky jednotne? Analyzovaním toho, ako konkurenti komunikujú so svojimi sledovateľmi, môžete lepšie pochopiť očakávania a preferencie vašej cieľovej skupiny.
Určite si, čo chcete dosiahnuť. Nie je to len o tom, byť na sociálnych sieťach a „nejak existovať“. Potrebujete vedieť význam prezentácie vašej značky na sieťach.
Nezabudnite, že ciele by mali byť SMART – špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, relevantné a časovo ohraničené.
Chcete sa zameriavať na budovanie povedomia o značke? Váš fokus bude zameraný na zásah publika, rast sledovateľov a profilu a rozširovanie fanúšikovskej základne.
Ak vaše zameranie bude primárne na budovanie komunity, zaujímať sa budete o engagement, budovanie vzťahu s brandom a komunikácia s fanúšikmi.
Ak pre váš brand chcete konverzie, budete vašu pozornost smerovať na prekliky na webstránku, objednávky, získavanie kontaktov a podobne.
Pri určovaní cieľovej skupiny je kľúčové pochopiť, kto sú vaši zákazníci. Viete, aké majú záujmy, potřeby či demografické charakteristiky? Určite si vek, pohlavie, záujmy, správanie na internete či problémy, s ktorými im značka vie pomôcť. Tento krok vám umožní vytvárať pútavý obsah a cieliť na ľudí, ktorých budete zaujímať.
Pod pojmom kreatívny koncept si predstavte hlavnú myšlienku, ideu či nápad, ktorá definuje smer a štýl komunikácie značky. Prepája to, ako značka prezentuje svoje hodnoty a príbeh spôsobom, ktorý zaujme cieľovú skupinu. Pri tvorbe tohoto konceptu je důležité zohľadniť vizuálnu stránku, tón komunikácie a hlavné posolstvo.
Ako značka komunikuje? Ako vyjadruje osobnosť cez obsah na sociálnych sieťach? Tone of Voice je spôsob, akým značka konzistentne komunikuje a odráža hodnoty či charakter značky tak, aby bola zrozumiteľná a autentická. Tón komunikácie môže byť priateľský, profesionálny, vtipný či seriózny, atď. Jasná definícia pomáha budovať dôveru a vztah s cieľovou skupinou.
Aký obsah budete uverejňovať? V rámci obsahu si stanovte jednotlivé rubriky, ktoré vám pomôžu nielen zorganizovať príspevky, ale poskytnú aj priestor na brainstorming nápadov. Každá rubrika by mala byť tematicky zameraná na konkrétne aspekty značky, či už ide o vzdelávanie, zábavu či informovanie o produktoch a službách. Pravidelným striedaním rubrík udržíte záujem sledovateľov a zabezpečite konzistentný tok relevantného obsahu.
Robiť jeden formátový typ postov nie je pre sociálne siete a ich algoritmus ideálne. Pripravujte rôzne formáty, či už fotky/bannery, videá, stories alebo aj statusy. Vyhrajte sa s kreatívou a prezentujte svoj obsah pútavo. Prilákajte fanúšikov jednotným vizuálom. Napriek tomu, že dnes vám už nemusí jednotne ladiť feed, ako tomu bolo v roku 2018, môžete posty vytvárať v jednotnej farebnej škále s rovnakými fontami. Postupujte podľa dizajn manuálu vašej značky.
Úspešná stratégia obsahu pre sociálne siete vyžaduje dôkladné plánovanie, kreativitu a pochopenie svojej cieľovej skupiny. Pri konzistentnej a kvalitnej komunikácii sa vaše úsilie premení na reálne výsledky, ktoré posilnia vašu značku. Začnite strategicky a sledujte, ako vaša značka rastie online.
Váš pokrok či pokles je potrebné si na pravidelnej báze reportovať. Môžete si vytvoriť tabuľku alebo iný dokument, do ktorého si pravidelne budete zaznačovať vaše mesačné či kvartálne výsledky. Na základe čísel viete, či sa váš profil hýba alebo stagnuje. Podľa stanovených KPI (ukazovatele merateľnosti) viete určiť, na čo sa viac zamerať, čo zlepšiť a pod.
Addressable AI Amazon Prime ASMR Attention Connected TV Cookieless CPx CTV DCO digital DV360 e-mail automation Facebook Followers GA4 Google Google Ads Google Analytics lead generation Lion Communications LTV Mark Ritson Mental health Meta Mindshare Netflix Offline Personalizácia Power BI PPC Publicis Groupe Ritson SEO social media Sociálne médiá SWOT Temu TGI Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith
V článku sa autori z agentúry Lion Communications (Publicis Groupe) zameriavajú na aktuálne trendy v oblasti PPC reklamy. Diskutujú o dôležitosti integrácie predajných dát do reportovania a optimalizácie kampaní, čo umožňuje presnejšie cielenie a efektívnejšie využitie rozpočtu. Tento prístup pomáha marketérom lepšie porozumieť správaniu zákazníkov a prispôsobiť stratégie na dosiahnutie lepších výsledkov.
Autori: Anton Paluš, PPC Specialist / Performance Media a Andrej Stroka, PPC Specialist Junior / Performance Media, Lion Communications (Publicis Groupe)
Tento trend súvisí aj s privacy obmedzeniami, ktoré postihujú reklamné odvetvie už niekoľko rokov. Aj u nás si všímame, ako si klienti začínajú uvedomovať nedostatky Google Analytics nástroja a opierajú sa viac o vlastné predajné dáta, ktorých majú viac a sú presnejšie a dôležitejšie ako návštevy a konverzie v analytických nástrojoch založených na cookies.
Hoci predajné dáta nedokážu dobre priradiť predaje alebo leady konkrétnym kampaniam ako analytické nástroje, čo sa nazýva atribúcia, ale sú ideálne na hľadanie trendovosti a vyhodnocovanie experimentov, hlavne ak sú doplnené demografickými a geografickými dátami.
Predajné dáta sú ideálne aj na optimalizovanie alebo cielenie kampaní. Sú kvalitnejšie a presnejšie na cielenie oproti systémom založených na cookies a s využitím customer data platform vedia PPC špecialisti naplniť systémy napríklad zákazníkmi s vysokou LTV, zákazníkmi, ktorí dlhšie nenakúpili alebo kvalifikovanými leadmi.
Mimo cielenia sa dajú predajné dáta využiť aj na optimalizovanie kampaní, napríklad môžu sa posielať do systémov ako konverzie s novými zákazníkmi alebo leady so správne nastavenou hodnotou konverzie na využitie value based biddingu.
Tieto cielenia a optimalizácia majú alebo začínajú už zapracovávať do svojich reklamných systémov aj najpopulárnejšie Google a Meta platformy.
Inkrementálnosť a experimenty – ako ísť za hranice Google Analytics a obísť limity atribúcie vo svete s obmedzenými dátami
Atribučné modely majú veľké nedostatky a to aj v prípade 100 % zmeraných dát na webe a v aplikácii. Nedokážu zohľadniť efekt offline kanálov a brand komunikácie, preferujú kanály na spodku funnela a pri dlhšom konverznom okne nedokážu správne priradiť konverziu kampani.
Robiť business rozhodnutia vrátane rozdelenia budgetov do PPC kampaní na základe atribúcie je krátkozraké a z dlhodobého hľadiska to bude obmedzovať rast značky.
PPC špecialisti budú musieť kvôli vyššie spomínaným limitom viac experimentovať s kampaňami a úzko spolupracovať s klientom pre vyhodnotenie inkrementálnosti kampaní.
Nie všetky predaje, ktoré boli priradené Performance Max kampani, v skutočnosti aj priniesla. Veľa predajov by sa stalo, aj keby bola kampaň vypnutá, len by sa presunula do iného zdroja.
Tento efekt môžu PPC špecialisti sledovať, keď z nejakého dôvodu sa zamietne kampaň alebo ich reklamný účet sa zablokuje. Predaje nikdy nepadnú o rovnaké množstvo konverzií, ktoré kampaň priniesla podľa atribúcie.
Testy inkrementálnosti sa vytvárajú rozdelením užívateľov a zákazníkov na testovaciu a kontrolnú skupinu. Sú dva spôsoby, ako rozdeliť zákazníkov.
Pri testoch inkrementálnosti je potrebné vždy testovať len jednu premennú, aby sa eliminoval vplyv ostatných faktorov na výsledky.
Nevýhodou inkrementálnosti je tzv. opportunity cost. Napríklad, ak sa vypne výkonná kampaň jednému publiku, klient prichádza o predaje, ktoré by inak získal. Preto je potrebné s takýmito testami pracovať opatrne a byť s klientom na jednej lodi.
Performance Max – Typy zákazníkov ako budúcnosť optimalizovania kampane
Google tento rok predstavil typy zákazníkov pre 1st party data publiká. Ide o spôsob, ako označiť svoje zákaznícke zoznamy, webové a appkové publiká. Na výber je z niekoľkých možností:
Aktuálne sa väčšina publík nevyužíva pre optimalizačné ciele Performance Max kampane. Momentálne sa dá optimalizovať iba na nových zákazníkov, ale časom príde aj optimalizácia na zákazníkov s vysokou hodnotou alebo znovu zapojenie zákazníkov, ktorí dlhšie nenakúpili.
Odporúčame, aby PPC špecialisti začali už teraz oslovovať klientov s vytvorením týchto zákazníckych publík, aby boli pripravení odlíšiť svoje Performance Max kampane od konkurencie využitím kvalitných a relevantných dát pre optimalizáciu.
Addressable AI Amazon Prime ASMR Attention Connected TV Cookieless CPx CTV DCO digital DV360 e-mail automation Facebook Followers GA4 Google Google Ads Google Analytics lead generation Lion Communications LTV Mark Ritson Mental health Meta Mindshare Netflix Offline Personalizácia Power BI PPC Publicis Groupe Ritson SEO social media Sociálne médiá SWOT Temu TGI Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith
Článok z dielne agentúry Lion Communications (Publicis Groupe) sa pozerá z bližšia na to, čo nás čaká v oblasti AI a s čím môžeme pracovať už teraz. Umelá inteligencia sa stáva kľúčovým hráčom v oblasti PPC reklamy, prinášajúc so sebou inovácie, ktoré menia spôsob, akým plánujeme a realizujeme naše kampane.
Autori: Anton Paluš, PPC Specialist / Performance Media a Andrej Stroka, PPC Specialist Junior / Performance Media, Lion Communications (Publicis Groupe)
Generovanie kreatív pomocou AI
Jedným z najvýznamnejších prínosov AI v oblasti PPC je možnosť vytvárať efektívne a personalizované reklamy. Pomocou strojového učenia a AI algoritmov môžu nástroje analyzovať obrovské množstvo dát o užívateľskom správaní, preferenciách a interakciách, čím umožňujú tvorbu kreatív, ktoré sú lepšie cielené a majú vyššiu mieru zapojenia. Napríklad, Google Ads využíva AI na automatizované generovanie textov reklám a výber najlepších kombinácií titulkov a popisov pre každé vyhľadávanie.
Okrem Google Ads algoritmov vieme túto možnosť využiť aj my špecialisti, a to hlavne pri tvorbe reklám, kedy behom pár sekúnd dostaneme nekonečné množstvo návrhov na textáciu alebo kreatívu pre naše reklamy. Výstup nie je vždy dokonalý, a práve preto je dôležité brať to ako pomôcku, ktorá nám zjednoduší prácu, a nie ako nástroj, ktorý to celé urobí za nás.
Ak máte URL webu, na ktorý chcete spustiť reklamu, ale chýba vám kreativita pri písaní textov, tak môžete vyskúšať custom GPT, ktorý texty napíše za vás. Je to externý nástroj, ktorý preskúma váš web a na základe informácií, ktoré tam nájde, vám navrhne nadpisy a popisy do reklamy. Ak by ste ho chceli vyskúšať, nájdete ho na tomto linku.
Keď sme už pri kreatívach, spoločnosť Meta sa vyjadrila, že všetky kreatívy, ktoré budú vygenerované pomocou AI budú musieť byť špeciálne označené. Cieľom je zabrániť hlavne šíreniu deepfake informáciám.
Automatizované reportovanie a analýzy
AI prináša revolúciu aj v oblasti reportovania a analýzy PPC kampaní. Namiesto manuálneho zostavovania reportov môžu špecialisti využiť nástroje poháňané AI, ktoré automaticky zhromažďujú a analyzujú dáta, identifikujú trendy a generujú prehľadné reporty. Tento prístup nielenže šetrí čas, ale aj poskytuje hlbšie a presnejšie insights. Napríklad, nástroje ako Google Analytics 4 využívajú AI na predikciu budúceho správania užívateľov a identifikáciu najdôležitejších metrík pre optimalizáciu kampaní. V budúcnosti môžeme očakávať implementáciu “AI analytika” aj priamo do GA4, kde už nebudeme musieť dohľadávať dáta cez custom reporty, ale jednoducho napíšeme svoju požiadavku a systém nám na základe dát poskytne rovno odpoveď.
AI-driven vyhľadávanie
Narazili ste niekedy pri optimalizácii kampane na chybovú hlášku, ktorú ste doteraz nikdy nevideli? Namiesto toho, aby sme sa museli prehrabávať fórami, stačí sa opýtať umelej inteligencie, ktorá vám okamžité vysvetlí, čo je to za chybu, ako vznikla, a ako ju opraviť. Taktiež, ak chceme rozšíriť dosah reklám pomocou nových kľúčových slov, tak AI nástroje nám rýchlo pomôžu nájsť relevantné výrazy, ktoré nám chýbajú v účte.
Odporúčame využívať na to nástroj https://www.perplexity.ai/, ktorý je veľmi intuitívny na používanie a môžete ho využívať zadarmo.
V rámci AI vyhľadávania bude zaujímavé v nasledujúcich mesiacoch sledovať vývoj v tejto oblasti, lebo je viac než pravdepodobné, že vyhľadávanie, ako ho poznáme dnes, sa úplne zmení. Google to už dokonca testuje v USA a nazýva to AI Overview, aj keď začiatok nebol a stále nie je veľmi dobrý.
Čoskoro Google začne zobrazovať aj Search a Shopping reklamy v AI Overview a bude veľmi zaujímavé sledovať, aké „best practices“ sa zrodia vo svete AI výsledkov.
AI v Google Ads
Google Ads patrí medzi lídrov v implementácii AI technológií do PPC kampaní. S AI pracovali ešte skôr, ako sa stala populárnou. Jedným z najvýznamnejších nástrojov je Smart Bidding, ktorý využíva strojové učenie na automatizované nastavenie ponúk pre každý aukčný prípad s cieľom maximalizovať výsledky. Tento systém berie do úvahy rôzne signály, ako sú čas dňa, lokalita, zariadenie a ďalšie faktory, aby optimalizoval ponuky v reálnom čase.
Ďalším príkladom je Responsive Search Ads (RSA), ktoré využívajú strojové učenie na testovanie rôznych kombinácií titulkov a popisov a automaticky vyberajú tie najúspešnejšie. Tento proces neustále zlepšuje výkon reklám a zabezpečuje, že používateľom sa zobrazujú najrelevantnejšie texty.
Google plánuje AI zakomponovať do tvorby kampaní úplne od základov. Okrem návrhov na texty systém už dokáže vygenerovať aj kreatívy na základe popisu vašej služby alebo produktov. Zatiaľ je to však stále v počiatočnom štádiu vývoja, takže určite neodporúčame sa na to spoliehať, ale mať pripravenú vlastnú kreatívu a stratégiu.
Addressable AI Amazon Prime ASMR Attention Connected TV Cookieless CPx CTV DCO digital DV360 e-mail automation Facebook Followers GA4 Google Google Ads Google Analytics lead generation Lion Communications LTV Mark Ritson Mental health Meta Mindshare Netflix Offline Personalizácia Power BI PPC Publicis Groupe Ritson SEO social media Sociálne médiá SWOT Temu TGI Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith
Rok 2024 začal s veľkými zmenami vo svete PPC reklamy, ktoré sa nezastavia ani v druhom polroku. V tomto článku z pera agenúry Lion Communications (Publicis Groupe) zistíte, ako sa pripraviť na budúcnosť, ktorá príde s obmedzeniami v prehliadači Chrome, a ako využiť potenciál AI na maximalizáciu efektivity pri spravovaní vašich kampaní. Dozviete sa aj,…
Autori: Anton Paluš, PPC Specialist / Performance Media a Andrej Stroka, PPC Specialist Junior / Performance Media, Lion Communications (Publicis Group)
Príprava na potenciálnu cookieless apokalypsu?
Nebol by rok v PPC, kedy by sme neriešili nejaké obmedzenia s meraním. Tento rok bol najväčším strašiakom ukončenie 3rd party cookies v najpopulárnejšom prehliadači Google Chrome. Zámerne píšeme v minulom čas, keďže Google sa rozhodol upustiť od svojho plánu zrušenia 3rd party cookies v Chrome.
Namiesto toho dá užívateľom možnosť vybrať si, ako chcú používať Chrome. Aktuálne je otázne, či nejaká možnosť bude úplne vypínať 3rd party cookies a podľa toho, ako Google naformuluje otázku, je možné, že väčšina užívateľov si vyberie riešenie zamerané viac na súkromie.
Cookies tretích strán sa využívajú na meranie aktivity užívateľa na webe, čo sa následne využíva pre personalizovanú a lepšie zacielenú reklamu.
Väčšina prehliadačov blokuje už teraz cookies tretích strán bez toho, aby mali nejaké riešenie pre inzerentov, čo je pochopiteľné, keďže máloktorá firma má reklamnú sieť a prehliadač.
Medzi ne patrí Microsoft a Google. Microsoft tento rok predstavil Ad Selection API, ktoré umožní inzerentom zobrazovať relevantnú reklamu pre užívateľov aj po vypnutí 3rd party cookies v Microsoft Edge. Defaultne nie sú vypnuté cookies v Edge prehliadači, ale užívatelia majú túto možnosť v nastaveniach.
Aj Google má odpoveď na svet bez 3rd party cookies, aj keď stále nevieme, či dá užívateľom vôbec možnosť ich vypnutia. Volá sa to Privacy Sandbox.
Privacy Sandbox je súbor technológií, ktoré zachovávajú súkromie užívateľa a umožňujú firmám rozvíjať svoj digitálny biznis. Privacy Sandbox je dostupný v Chrome prehliadači, ktorý používa ako zdroj Chromium. To znamená, že bude podporovať iba Android, Windows a Mac OS Chrome. iOS a iPadOS zatiaľ nie sú podporované, keďže tie využívajú WebKit, nie Chromium.
Kampane na Apple mobilných zariadeniach negatívne ovplyvnil iOS 14.5 update a môžeme očakávať, že negatívne ich ovplyvní aj potenciálne blokovanie 3rd party cookies užívateľmi, aspoň v porovnaní s ostatnými zariadeniami.
Súčasťou Sandboxu sú napríklad Topics API a Protected Audience API.
Topics API umožnia inzerentom cieliť reklamu na základe záujmov, ktoré nie sú citlivé, a dávajú užívateľom možnosť blokovať konkrétne topicy alebo ich úplne vypnúť. Okrem toho poskytujú vyššiu ochranu súkromia vďaka tomu, že dáta ostanú v zariadení užívateľa.
S Protected Audience API budú môcť inzerenti využívať remarketingové publiká aj bez 3rd party cookies a to bezpečným spôsobom, ktorý funguje lokálne v zariadení užívateľa.
Toto sú technológie, ktoré Google pripravuje, a mali by zmierniť dopad na kampane. Avšak zmenou plánov sa môžu aj tieto technológie zmeniť, na čo nás aj Google varuje.
Čo ale môžu medzitým robiť inzerenti?
V nevýhode budú hlavne menší inzerenti, keďže oni sú viac závislí od cieleného marketingu a nemajú také veľké budgety na implentáciu všetkých opatrení.
Addressable AI Amazon Prime ASMR Attention Connected TV Cookieless CPx CTV DCO digital DV360 e-mail automation Facebook Followers GA4 Google Google Ads Google Analytics lead generation Lion Communications LTV Mark Ritson Mental health Meta Mindshare Netflix Offline Personalizácia Power BI PPC Publicis Groupe Ritson SEO social media Sociálne médiá SWOT Temu TGI Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith
Článok z dielne agentúry Zenith Slovakia sa venuje významu pozornosti (Attention) v marketingovej komunikácii a zdôrazňuje, že samotná metrika viewability už nestačí na hodnotenie efektivity reklamy. Predstavuje nové prístupy a nástroje, ktoré umožňujú marketérom lepšie merať a optimalizovať pozornosť užívateľov, čím zvyšujú účinnosť kampaní a budujú silnejšie značky.
Autor: Patrik Sabo, Digital Director, Zenith Slovakia
O téme Attention (pozornosti) v marketingovej komunikácii sa toho za posledný rok už povedalo mnoho a keď potrebu dosahovať pozornosť vyzdvihli aj velikáni ako Mark Ritson, celý marketingový svet spozornel. Výskumy totiž jednoznačne potvrdzujú, že čím viac pozornosti vaša reklama dosahuje, tým má silnejšiu predispozíciu budovať nielen brandové atribúty ako sú znalosť značky alebo zapamätateľnosť reklamy, ale takisto parametre spodnej časti marketingového funnelu, ako sú brand choice či samotné predaje.
Pozícia mediálnych agentúr sa v prípade pozornosti taktiež výrazne zmenila. Kým pred pár rokmi sa marketingový svet riadil rovnicou, že iba dobrá kreatíva púta pozornosť, zrazu máme v rukách (a v mediaplánoch) omnoho viac faktorov, ktoré celkovú pozornosť konzumenta môžu ovplyvniť. Ďalej sa dočítate, že takýmito faktormi môžu byť napríklad formát reklamy, médium / platforma kde formát umiestňujeme či koncové zariadenie, na ktorom sa formát zobrazí. A prečo sme tieto faktory neriešili v kontexte pozornosti už predtým a sústredili sme sa pri nich na iné metriky? Primárne preto, že pár rokov dozadu pozornosť užívateľov nebola taká roztrieštená ako dnes. Neexistovalo toľko médií a taktiež spôsob, ako sme konzumovali obsah – či už v televízii alebo na internete – bol diametrálne odlišný od dnešného super rýchleho swajpovania, skippovania či lajkovania.
Poďme sa teda na pozornosť pozrieť pozornejšie a zodpovedať si niekoľko otázok, ktoré vás možno napadli – už počas čítania úvodu tohto článku.
Na posudzovanie kvality zásahu online marketérom donedávna slúžila metrika viewability. Tá hovorí o tom, koľko % impresií vašej reklamy sa nachádzalo v screene užívateľa po aspoň minimálny čas. Viewability sa však časom ukázala ako nedostatočná metrika, pretože rieši len otázku, aká časť kampane mala možnosť byť videná a nie to, či aj reálne videná bola. A práve túto dieru zaplátala metrika Attention, ktorú dnes marketéri dokážu so zapojením nástrojov tretích strán relatívne efektívne odmerať. My v Zenithe už druhý rok spolupracujeme s technologickým partnerom Lumen, ktorý poskytuje najväčšiu granularitu dát a jednotlivých parametrov. Pozornosť pre každý zapojený formát/online kanál je vyhodnocovaná na základe kombinácie nameraných dát o viewability, kontexte reklamy, interakcie užívateľa a dátami z panela, ktorý absolvoval eye-trackingové štúdie. Okrem toho výsledky Attention zbierame aj prostredníctvom kampaní v nákupných platformách, akými sú Etarget alebo Teads.
Vo výsledku dokážeme odmerať, akú pozornosť prinášajú naše kampane v rámci priameho nákupu, programatického nákupu, no takisto v rámci tzv. walled gardens, teda v kanáloch ako sú Facebook, Instagram, YouTube a iné. Po kampani tak dokážeme vyhodnotiť, ktorý kanál, formát, reklamná skupina či cielenie dosahoval najlepšie metriky ako sú View Rate % (koľko percent impresií bolo reálne zhliadnutých užívateľom), Avg. Attention Time (akú dlhú pozornosť užívateľ v priemere venoval jednotlivým formátom), či Attentive Seconds Per 1000 Impressions (koľko času pozornosti nám prinieslo 1000 zobrazení konkrétneho formátu).
Vyššie uvedené metriky sú dôležité, ale keďže pracujeme s nemalými mediálnymi rozpočtami klientov, musíme vždy zohľadniť aj cenovú efektivitu. A tak sme sa dopracovali k metrike aCPM, vďaka ktorej vyhodnocujeme, koľko nás v priemere stojí tisíc sekúnd pozornosti. Takto si dokážeme porovnávať jablká s jablkami a vyhodnotiť, ktoré formáty budujú pozornosť a tým pádom aj brandové parametre najefektívnejšie.
A čo sme po takmer 2 rokoch meraní zistili?
V našich kampaniach sa ukázalo, že cena CPM nie je ani zďaleka pri aCPM (cena za 1000 sekúnd pozornosti) rozhodujúca. Tie najprémiovejšie formáty dosahovali napriek vyššej jednotkovej cene pomerne nízku aCPM. Z pohľadu tejto metriky nám ako jeden z najefektívnejších kanálov vychádzal náš programatický video balík, v ktorom pre maximalizáciu zásahu kombinujeme Youtube s private dealmi u top slovenských online vydavateľov. Vo všeobecnosti sme spozorovali, že vhodne zvolené video formáty môžu byť z pohľadu attention v priemere o 30% efektívnejšie, ako bannery.
Napriek tomu sa však ukázalo, že aj impaktné bannerové formáty ako sú brandingy a interscrollery na slovenských weboch sú často z pohľadu ceny za pozornosť efektívnejšie ako rôzne formáty Facebooku a Instagramu. Tieto platformy Mety síce často ponúkajú nízke CPM, no takisto nižší je aj priemerný čas pozornosti pri ich formátoch.
Z pohľadu spôsobu nákupu nám programatický nákup vychádza v priemere o niečo efektívnejšie ako direct buy, čo je pravdepodobne spôsobené tým, že programmatic nám umožňuje detailnejšiu optimalizáciu za účelom budovania brandu, či už je to bidovanie na vyššiu viewability, alebo ďalšie techniky.
Čo sa týka zariadení, tam sme zásadné rozdiely nespozorovali, zobrazenia na mobilných zariadeniach a desktopoch dosahovali z pohľadu aCPM prakticky rovnaké priemerné hodnoty, zatiaľ čo tablety a connected TVs dosahovali o niečo lepšie čísla, no pomer zobrazení na týchto zariadeniach je z pohľadu celkového zásahu limitovaný.
Samozrejme Attention metriky ovplyvňuje veľký počet faktorov a z tohto dôvodu môže každá kampaň dosahovať odlišné hodnoty. Práve preto sme štúdiu realizovali zapojením rôznych kampaní z rôznych odvetví či s odlišne nastavenými cieľmi. Tešíme sa, že sa nám tému pozornosti podarilo lokálne opäť posunúť na vyššiu úroveň a vďaka novým poznatkom dokážeme našim klientov prinášať ešte kvalitnejší reach online kampaní ako doposiaľ.
Addressable AI Amazon Prime ASMR Attention Connected TV Cookieless CPx CTV DCO digital DV360 e-mail automation Facebook Followers GA4 Google Google Ads Google Analytics lead generation Lion Communications LTV Mark Ritson Mental health Meta Mindshare Netflix Offline Personalizácia Power BI PPC Publicis Groupe Ritson SEO social media Sociálne médiá SWOT Temu TGI Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith
Článok z produkcie agentúry Mindshare Slovakia sa venuje budúcnosti televízie podľa výskumu spoločnosti Google, ktorý zdôrazňuje dôležitosť spoločného sledovania obsahu. Napriek rozšíreniu individuálneho sledovania na mobilných zariadeniach diváci stále preferujú spoločné zážitky, pričom connected TV a streamovacie služby ako Netflix či YouTube hrajú kľúčovú úlohu. Tieto zistenia ponúkajú inzerentom nové príležitosti na oslovenie angažovaného publika…
Autor: Michal Bílik, Managing Partner, Mindshare Slovakia
Sledovanie televízie ako zdieľaný zážitok je zrejme minulosťou, no nový výskum ukazuje, že spoločné sledovanie takzvanej connected (TV pripojená na internet) televízii je opäť na vzostupe. A čo o tom zadávatelia reklamy a mediálne agentúry potrebujú vedieť?
Pred rozšírením internetu sa rodiny zhromažďovali v obývačkách pri TV, aby sledovali najnovší týždenný diel svojej obľúbenej televíznej relácie. Priatelia si organizovali televízne večierky a filmové noci. Sledovanie televízie s ostatnými bolo často vrcholom týždňa a kľúčovým prvkom socializácie s kamarátmi alebo rodinou.
Od tej doby posun k sledovaniu obsahu na mobilných zariadeniach (tabletoch, telefónoch, notebookoch) viedol k rozšíreniu možností kde obsah vzniká a kde ho divák sleduje. Prudko narástlo takzvané nelineárne sledovanie obsahu. Nedávna štúdia z dielne Google však odhaľuje, že tento vzorec správania mení YouTube a connected TV.
Prieskum, ktorý tento rok uskutočnila spoločnosť Google v spolupráci so spoločnosťou Ipsos, zistil, že napriek nárastu roztriešteného sledovania naprieč zariadeniami, diváci v celej Európe stále túžia po zdieľanom zážitku – a televízory pripojené k internetu sú prostriedkom na zbližovanie ľudí viac ako kedykoľvek predtým.
Vzhľadom na to, že 71 % opýtaných ľudí v Európe teraz tvrdí, že ich definícia televízie zahŕňa streamovacie služby ako Netflix, Amazon Prime a YouTube, pozrime sa na to, čo môžu značky urobiť, aby efektívne oslovili zákazníkov v ich obývačkách.
Využite pocit spolupatričnosti
Rovnako ako si diváci vytvárajú hlbšie spojenie s tvorcami obsahu na internete prostredníctvom fenoménu nazývaného „Ikea Effect“, najnovší výskum Google odhaľuje, že tri štvrtiny ľudí tvrdia, že dosahujú hlbšie spojenie aj s priateľmi a rodinou, s ktorými sledujú YouTube.
Jeden používateľ YouTube z Holandska dokonca zachádza tak ďaleko, že hovorí, že sledovanie YouTube na veľkej obrazovke je najlepší spôsob, ako sa spojiť. „Je to o tom byť spolu, spájať sa a smiať sa,“ hovorí.
Z prieskumu vyplýva že spoločné sledovanie TV ma na svedomí dobré pocity a a pre zadávateľov, ktorí chcú osloviť väčšie publikum môže byť práve connected TV spôsobom ako zacieliť svojich zákazníkov v dobrej nálade pri spoločnom sledovaní.
Zoznámte sa s trendami a žánrami obsahu
Je dôležité, aby inzerenti pochopili, aké žánre obsahu sa stávajú populárnymi na televízoroch pripojených k internetu. Týmto spôsobom môžu osloviť zainteresovaných používateľov na správnom mieste.
Napríklad doba pozerania cestovateľského obsahu YouTube na televízoroch pripojených k internetu medziročne vzrástla o 45 %, kým doba pozerania humorného obsahu v UK medziročne vzrástla o viac ako 50 %.
Videá inšpirované skupinovými aktivitami sa tiež objavujú ako obľúbené zdieľané zážitky pre divákov v ich obývačke. Napríklad tanečný obsah vzrástol medziročne o 22 % v celkovej dobe pozerania connected TV. Pre marketérov je lákavá aj možnosť zapojiť do života zákazníkov na veľkej obrazovke.
A opať tá ATTENTION!
Diváci, ktorí sledujú connected TV, venujú väčšiu pozornosť aj reklamám. Okrem toho, že ľudia často sledujú svoje obľúbené cestovateľské relácie na svojich televízoroch, hľadajú aj rady a informácie o svojich nákupných rozhodnutiach. V skutočnosti 57 % Európanov používa YouTube na prieskum produktov.
Pre značky a produkty môže byť náročné vyniknúť na preplnenom trhu digitálnej reklamy. Marketingoví špecialisti sa však môžu využiť connected TV, kde 86 % divákov tvrdí, že pri spoločnom sledovaní YouTube na televíznych obrazovkách venujú väčšiu pozornosť tomu, čo pozerajú.
Rodiny a priatelia spoločne sledujú obsah, ku ktorému by sa nedostali, keby boli sami. Vďaka connected TV sa stará dobrá obrazovka v domácnosti opäť stala populárnou – a marketéri majú príležitosť spojiť sa s publikom tam, kde sa cítia ako doma.
Zdroj:
Addressable AI Amazon Prime ASMR Attention Connected TV Cookieless CPx CTV DCO digital DV360 e-mail automation Facebook Followers GA4 Google Google Ads Google Analytics lead generation Lion Communications LTV Mark Ritson Mental health Meta Mindshare Netflix Offline Personalizácia Power BI PPC Publicis Groupe Ritson SEO social media Sociálne médiá SWOT Temu TGI Threads TikTok TV Wavemaker youtube Zenith
Asociácia mediálnych agentúr
Base4work Jurkovičova Tepláreň,
Bottova 6067/1, 811 09 Bratislava – Staré Mesto