Od 21. mája 2025 Markíza obmedzuje pretáčanie reklám pri sledovaní relácií zo záznamu na všetkých svojich kanáloch. Tento krok, odôvodnený ochranou príjmov z reklamy, vyvoláva otázky, či zvýši reklamné GRPs alebo povedie k odlivu divákov k inému obsahu. Viac o možných dopadoch na slovenský televízny trh sa dočítate v článku od kolegov z agentúry Wavemaker.
Autor: Michal Vasilenko, Account Director, Wavemaker
Od roku 2016 sa slovenský televízny trh snaží zvýšiť príjmy z reklamy spojené so sledovaním zo záznamu. Najprv sa do reklamných GRPs (Gross Rating Points – základná nákupná jednotka reklamného TV priestoru) začalo započítavať sledovanie s posunom v ten istý deň ako živé vysielanie, a od roku 2020 sa do GRPs zahrňuje aj sledovanie do 3 dní po živom vysielaní.
Graf 1 dokumentuje nárast podielu sledovanosti TV kanálov Markízy s časovým posunom o 9 percentuálnych bodov za posledných 5 rokov. Hoci Graf 2 ukazuje, že aj reklamné GRPs zo sledovania zo záznamu rastú, rastú pomalšie. Tento nesúlad poukazuje na problém preskakovania reklám pri sledovaní s časovým posunom, čo televízie vnímajú ako stratu potenciálnych príjmov a snažia sa ju riešiť.
Ako ale dopĺňa Ronald Brašeň, Head of Investment GroupM, až 15-17% z podielu sledovanosti zo záznamu vzniká odloženým sledovaním v ten istý deň, ako bol program vysielaný, pričom len 20% divákov preskakuje (komerčný) obsah. Tento podiel vie rásť až na 40% pri programoch starších ako 1 deň.
Ronald dodáva, že ak diváci prijmú nemožnosť preskočiť reklamu v archívoch neutrálne, komerčný priestor má potenciál rásť o 4,5 – 5,5%. Čo je ale viac pravdepodobné, že niektorí diváci budú reagovať negatívne a budú vyhľadávať iný obsah, odložená sledovanosť by v takom prípade mohla klesnúť až o 3,5-4,5%. Odhadujeme, že skutočný efekt bude okolo -/+2% voči aktuálnemu výkonu a dopytu, pretože časť divákov zmenu zakceptuje.
Stanice môžu kreatívne pracovať s komerčným priestorom na zatraktívnenie sledovania, pričom rozsah zmien naprieč vysielateľmi a poskytovateľmi signálu ovplyvní celkový efekt tejto zmeny, uzatvára Ronald.
Zákaz pretáčania reklám na kanáloch Markízy, hoci podložený zmluvnými povinnosťami, sa stretáva s obavami operátorov a nespokojnosťou divákov. Všetci významní operátori na Slovensku vyjadrili nesúhlas, pretože vnímajú toto opatrenie ako zhoršenie zákazníckej skúsenosti a obmedzenie komfortu sledovania TV. Dôkazom je aj prieskum spoločnosti Slovanet, ktorý ukazuje, že 92 % ich zákazníkov je proti.
Plánované technické riešenie blokuje pretáčanie na približne 3 minúty, väčšina operátorov však kvôli technickým opatreniam nebude umožňovať preskakovanie vôbec. Blokovať sa pritom bude pretáčanie reklám len počas prvých troch dní po odvysielaní, pretože sledovanosť reklamy je meraná len v tomto období, a teda po uplynutí tejto doby už obmedzenie neprinesie dodatočné príjmy.
Podobné opatrenie zaviedla 1. júna 2022 skupina Prima v Českej republike. Predstavitelia televízie dnes pozitívne hodnotia zavedenie zákazu pretáčania reklám, pretože to pomohlo zachrániť GRPs, z ktorých televízia financuje svoju produkciu a ktoré sa predtým strácali. Ak by nezasiahli, strata GRPs, vzhľadom na nárast podielu sledovanosti zo záznamu, by exponenciálne rástla (v roku 2021 stratili 30 tisíc GRPs, v roku 2022 by to bolo už 40 tisíc). Hoci to u našich susedov vyvolalo obrovské emócie, podľa zástupcov TV si trh na to zvykol.
Na rozdiel od Česka, kde najväčšia TV skupina Nova naďalej umožňuje preskakovanie reklám, na Slovensku obmedzenie zavádza Markíza a očakáva sa, že ju bude nasledovať aj TV JOJ, čo by mohlo divákov zvyknutých na sledovanie zo záznamu s preskakovaním reklám motivovať k prechodu na online VOD služby.
Prima priznala, že obmedzenie preskakovania reklám malo za cieľ aj podporiť jej VOD platformu Prima+, kde si diváci môžu predplatiť sledovanie bez reklám. Prima+ zaznamenala výrazný rast predplatiteľov. Spustená vo februári 2023, už po roku fungovania mala podľa dostupných zdrojov viac ako 125 000 platiacich užívateľov a v marci 2025 prekročila hranicu 250 000.
Podobne aj Markíza môže strategicky očakávať, že diváci nespokojní s reklamami v televízii prejdú na prémiovú verziu Voyo, ktorá ponúka sledovanie bez reklám a má na Slovensku najviac používateľov, pričom oproti globálnym VOD službám eliminuje jazykovú bariéru.
Ako mediálna agentúra rozumieme motivácii televízií maximalizovať príjmy z reklamy a investovať do tvorby obsahu. Avšak v ére flexibilného sledovania obsahu môže mať obmedzenie preskakovania reklám len dočasný efekt, ak diváci prejdú ku konkurenčným platformám. Preto je nevyhnutné dôkladne monitorovať dlhodobé dôsledky tohto opatrenia. Zásadné bude, ako televízie využijú dodatočné zdroje na oslovenie mladšieho publika, ktoré je najviac náchylné na zmenu, a ako sa operátori adaptujú na technologické zmeny a prispôsobia svoje služby.gové služby, ako Netflix či Max (HBO), aj na Slovensko. EU tlačí na YouTube, aby otvoril svoj priestor mimo Google Ads a DV360 aj tretím stranám. Možnosti zásahu ľudí, ktorých je ťažké osloviť v lineárnej TV, sa opäť rozšíria. Ste na to pripravení?
Zdroje: Aktuality / Mediaguru / Zive / Mediar / Mediar
Ad investment Advertising Alibaba AMA Amazon Attention Connected TV CTV DCO Dentsu digital DOOH DV360 EACA Ehrenberg-Bass Facebook Global spend Google Google Ads HBBTV HBO JOJ Play Lion Communications Max Meta Mindshare Netflix OTT Pozornosť PPC Publicis Groupe ROZHOVOR SEO social media Temu Threads TikTok TV TV JOJ TV Markiza TV Nova Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
Asociácia mediálnych agentúr
Base4work Jurkovičova Tepláreň,
Bottova 6067/1, 811 09 Bratislava – Staré Mesto