Ako bude vyzerať svet v roku 2030? Podľa expertov nás čaká éra, kde biometria, generatívna AI a bot-to-bot komunikácia zmenia spôsob, akým pracujeme, tvoríme aj chránime svoje dáta.Hoci jednotný globálny rámec ochrany súkromia nevznikne, AI prinesie personalizáciu, nové profesie a kreatívnu revolúciu – rýchlejšie, než si myslíme.
Autor: WPP Media

Dostupnosť a bezpečnosť osobných údajov sa čoraz viac stávajú hnacím motorom marketingovej personalizácie, podporenej pokrokmi v generatívnej umelej inteligencii. No rozdielne prístupy k regulácii dát znamenajú, že do roku 2030 nevznikne jednotný globálny rámec.
Biometrické údaje sú už dnes bežne používané v telefónoch, bankovníctve a cestovaní. Väčšina expertov (82,3 %) predpokladá, že do roku 2030 budú biometrické údaje štandardizované a bežne využívané na prístup, personalizáciu a zabezpečenie služieb. Zároveň však upozorňujú, že celosvetová štandardizácia je nepravdepodobná a závislá od trhu i aplikácie.
Personalizácia sa posúva ešte ďalej. Očakáva sa, že obsah a služby budú prispôsobované individuálne, nielen na základe nastavení a historických údajov, ale aj citlivejších zdrojov, ako sú genetické či medicínske dáta. Hoci 61,3 % odborníkov to považuje za pravdepodobné, stále narážame na odpor spotrebiteľov, prísne regulácie a technologické bariéry.
Jednotný globálny prístup k ochrane súkromia je podľa 75,8 % respondentov vysoko nepravdepodobný. Dôvodmi sú geopolitická fragmentácia, odlišné kultúrne postoje k súkromiu a pomalé tempo legislatívnych procesov.
Mnohí experti sa tiež obávajú, že vlády aj korporácie budú mať do roku 2030 takmer úplný prístup k identite (DNA a biometrické údaje), správaniu (GPS, komunikácia) aj mysleniu (história vyhľadávania, hlasové zariadenia). Viac než polovica (54,8 %) to považuje za pravdepodobné.
Pokroky v AI vedú k zásadným zmenám v pracovnom prostredí. Väčšina expertov sa zhoduje, že do roku 2030 ešte nepríde k masívnemu zániku pracovných miest. AI bude skôr pomáhať ľuďom sústrediť sa na strategické a kreatívne úlohy a odbremení ich od rutinných činností. Zároveň však otvorí nové pracovné príležitosti.
71 % odborníkov si myslí, že väčšina kreatívneho obsahu, vrátane hudby, filmov, televízie a umenia, bude do roku 2030 produkovaná umelou inteligenciou. Hoci AI prinesie efektivitu a lacnejšiu produkciu, ľudská kreativita, nápady a dohľad zostanú kľúčové pre originálne a emočne silné diela. V reklame však môže AI získať dominantné postavenie rýchlejšie ako vo filmovom priemysle.
66,1 % odborníkov si nemyslí, že AI spôsobí do roku 2030 masívny pokles kúpnej sily obyvateľstva. Aj keď niektoré stredné vrstvy znalostnej práce môžu byť ohrozené, historické skúsenosti naznačujú, že technológie vytvárajú nové a hodnotnejšie pracovné miesta.
Do roku 2030 sa očakáva rozmach komunikácie „bot-na-bota“, kde osobní digitálni asistenti budú komunikovať priamo so zákazníckymi botmi značiek. Až 66,1 % expertov tento scenár považuje za pravdepodobný. Značky však budú musieť nájsť spôsob, ako sa dostať cez „algoritmické filtre“ a osloviť spotrebiteľa priamo.
Otázka, či viac než polovicu „používateľov“ na sociálnych sieťach budú tvoriť umelé identity, je vnímaná skepticky. 61,3 % odborníkov to považuje za nepravdepodobné. Hoci technologicky je to možné, platformy majú záujem tento jav kontrolovať, pretože ľudia stále hľadajú predovšetkým ľudské spojenia.
Predstava, že do roku 2030 bude viac než 5 % domácností vlastniť humanoidného robota, je široko odmietaná (59,7 % hodnotilo ako vysoko nepravdepodobné). Bariérami sú vysoké ceny, nízky dopyt a technologická náročnosť. Oveľa realistickejší je rast špecializovaných robotov – napríklad domácich pomocníkov typu robotických vysávačov.
Advertising AI Amazon Attention Brand Connected TV CTV Data digital Facebook Gemini Google Google Ads GRP HBBTV Instagram Kampaň Lion Communications Marketing Media Meta Meta AI Mindshare Netflix PPC Produkt Publicis Publicis Groupe Rady Reach Reklama ROZHOVOR SEO Share social media Sociálne médiá Stratégie Threads TikTok Tipy TV Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
Asociácia mediálnych agentúr
Base4work Jurkovičova Tepláreň,
Bottova 6067/1, 811 09 Bratislava – Staré Mesto