V tomto blogu z dielne kolegov zo Zenith Media sa pozrieme na to, ako platformy ako YouTube, TikTok a Meta (Facebook a Instagram) menia pravidlá hry pre video reklamu. Každá z nich má vlastné odporúčania, ako upraviť kreatívu, aby zaujala pozornosť, doručila značku a priviedla používateľa k akcii. Prehľad odporúčaní v článku pomôže marketérom optimalizovať video…
Autor: Beata Berošová, Senior Digital Consultant, Zenith Media
Nachádzame sa v ére silnej online video komunikácie. Táto kategória ukrojila v minulom roku až 49 miliónov eur z výdavkov slovenských inzerentov a jej rast sa nezastavuje. Ešte donedávna bolo bežnou praktikou vytvoriť jeden televízny spot, zostrihať ho na kratšiu verziu a komunikovať ho naprieč všetkými digitálnymi platformami. Dnes už takýto prístup zlyháva. Každá platforma má totiž vlastný jazyk, pravidlá a publikum, a tie si pýtajú odlišný prístup ku kreatíve. Ak to ignorujeme, platíme za impresie, ktoré síce odbehnú, ale želané výsledky neprinesú. Samotné platformy si uvedomujú, aká veľká výzva je dnes upútať pozornosť. Preto čoraz viac komunikujú jasné odporúčania, ako videá prispôsobiť. Tu je krátky prehľad toho najpodstatnejšieho:
YouTube všeobecne odporúča pri tvorbe videokampaní držať sa ABCD princípu:
Odporúčania vyššie platia pre celé portfólio formátov, ak sa zameriavate na YouTube Shorts, tie vyžadujú ešte rýchlejšie tempo, výrazné vizuály a samozrejme tvorbu vo vertikálnom formáte. Najdôležitejšie je zaujať v prvých sekundách, aby sa užívateľ neprescrolloval ďalej – vyhráva tu skôr natívnejší obsah. Detailnejšie odporúčania priamo od Google si môžete pozrieť TU.
Na TikToku platí ku kreatívam všeobecné golden rule: Obsah musí buď zabaviť, alebo priniesť hodnotu. V detailnejšom pohľade odporúča platforma riadiť sa takzvanými creative codes:
Na Facebooku a Instagrame je boj o pozornosť silný v každom placemente. Užívatelia scrollujú rýchlo a videá sa často prehrávajú bez zvuku. Meta preto odporúča držať sa týchto zásad:
Meta dnes najviac tlačí formát Reels – podľa ich interných dát sa denne medzi užívateľmi zdieľa viac ako 4,5 miliardy Reels. Pre Reels platia odporúčania vyššie, treba si navyše dávať pozor na ochranné zóny, aby nebolo vo videu prekryté niečo dôležité. Pracovať treba okrem textu vo videu aj s pútavým audiom, podobne ako na TikToku.
YouTube je platforma, ktorá vám najviac odpustí využitie aj klasického TV spotu, hlavne pri súčasnom trende rastu využívania connected TVs. Možnosťou sú nepreskočiteľné spoty až do 30 s, ktoré pomôžu s odovzdaním celej message videa. YouTube Shorts sa v tomto prípade radšej vyhnite.
TikTok nie je platforma na tradičné reklamy. Je to miesto, kde sa značky musia prispôsobiť komunite, inak ich algoritmus aj používatelia rýchlo odignorujú. Bez vertikálneho videa sa samozrejme nezaobídete. S prepoužitou kreatívou sme doposiaľ mali minimálne výsledky z pohľadu konverzií aj dopozeranosti videí. Pokiaľ možnosti výroby špeciálnej kreatívy nemáte, adaptujte video aspoň pomocou strihu. Veľkým pomocníkom sú v tomto prípade aj interaktívne Add-Ons – polls, countdown sticker, superlike a mnoho iných, ktoré TikTok priamo vo svojej platforme ponúka na jednoduché pridanie do videa. Ide o jednoduché, elegantné riešenie, ktoré podľa interných dát TikToku dokáže zvýšiť engagement až o 150 %.
Na Mete je nutné minimum orezať kreatívu do mobilného formátu, keďže drvivá väčšina zobrazení v Mete už je na mobiloch (u nás to bolo za posledných 6 mesiacov až 98 % všetkých impresií). Rovnako ako pri TikToku sa odporúča pracovať aspoň so strihom videa. Pomôcť môže aj pridanie informačného thumbnailu, ktorý sa objaví ešte pred spustením videa a dokáže podporiť úvodný záujem užívateľa.
Zdroje:
IAB Slovakia 2024 – výdavky do online reklamy
https://www.youtube.com/ads/abcds-of-effective-video-ads
https://ads.tiktok.com/business/en/blog/creative-best-practices-top-performing-ads
TikTok – 2025 Creative Inspiration Session
https://www.brandwatch.com/blog/facebook-video-ads-best-practices/
https://www.facebook.com/business/help/1381779698788633
META – 2025 S.N.A.C.K. Series: Maximizing Effectiveness
Advertising AI Amazon Attention Brand Connected TV CTV Data digital Facebook Gemini Google Google Ads GRP HBBTV Instagram Kampaň Lion Communications Marketing Media Meta Meta AI Mindshare Netflix PPC Produkt Publicis Publicis Groupe Rady Reach Reklama ROZHOVOR SEO Share social media Sociálne médiá Stratégie Threads TikTok Tipy TV Wavemaker youtube Zenith Zenith Media
Asociácia mediálnych agentúr
Base4work Jurkovičova Tepláreň,
Bottova 6067/1, 811 09 Bratislava – Staré Mesto